Şanzıman

SEYDİALİ

seyri alem
Moderatör
Katılım
4 May 2009
Mesajlar
18,132
Reaction score
0
Puanları
0
Konum
ARAF
Motordan, baskı balata (Kavrama) yolu ile aldığı hareketi istenilen tork değerinde, şaft veya diferansiyele ileten aktarma organıdır.
Sözcük; Fransızca kökenli olup Boite de changement'dır (Okunuşu: Buat dö şanjman). Fransızcadaki anlamı "değişim kutusu"dur. Dilimize sadece "şanjman" sözcüğü alınmış ve "şanzıman" şeklinde değişikliğe uğrayarak Türkçeleşmiştir.
Şanzımanın Görevleri


  • Döndürme momentini arttırarak aracın kalkışını sağlamak. (1.vites)
  • Araç dururken motorun çalışır vaziyette kalmasını sağlamak. (boş vites)
  • Yol ve trafik durumuna göre araca en uygun olan hızı ve torku (momenti) sağlamak.
  • Hızlanmanın sağlanması ve geçirilen uygun vites ile yüksek hızlarda dahi ekonomik sürüşün mümkün kılınması.
  • Aracı ileri,geri hareket ettirmesi.
Şanzımanlar ikiye ayrılır:

  1. Düz şanzıman(Düz vites, manuel vites) [Debriyajlı(Baskı, balata)sistemler]
  2. Otomatik şanzımanlar(Tork konvertörlü)
 
Geri
Üst