Motordan, baskı balata (Kavrama) yolu ile aldığı hareketi istenilen tork değerinde, şaft veya diferansiyele ileten aktarma organıdır.
Sözcük; Fransızca kökenli olup Boite de changement'dır (Okunuşu: Buat dö şanjman). Fransızcadaki anlamı "değişim kutusu"dur. Dilimize sadece "şanjman" sözcüğü alınmış ve "şanzıman" şeklinde değişikliğe uğrayarak Türkçeleşmiştir.
Şanzımanın Görevleri
Sözcük; Fransızca kökenli olup Boite de changement'dır (Okunuşu: Buat dö şanjman). Fransızcadaki anlamı "değişim kutusu"dur. Dilimize sadece "şanjman" sözcüğü alınmış ve "şanzıman" şeklinde değişikliğe uğrayarak Türkçeleşmiştir.
Şanzımanın Görevleri
- Döndürme momentini arttırarak aracın kalkışını sağlamak. (1.vites)
- Araç dururken motorun çalışır vaziyette kalmasını sağlamak. (boş vites)
- Yol ve trafik durumuna göre araca en uygun olan hızı ve torku (momenti) sağlamak.
- Hızlanmanın sağlanması ve geçirilen uygun vites ile yüksek hızlarda dahi ekonomik sürüşün mümkün kılınması.
- Aracı ileri,geri hareket ettirmesi.
- Düz şanzıman(Düz vites, manuel vites) [Debriyajlı(Baskı, balata)sistemler]
- Otomatik şanzımanlar(Tork konvertörlü)