►FRP (Fantasy Role Playing) Nedir?

W.PiTToN

W.C.ConsuAllen
Katılım
2 Kas 2006
Mesajlar
19,043
Reaction score
0
Puanları
0
Warhammer-Fantasy.jpg




FRP (Fantasy Role Playing)


FRP (Fantasy Role Playing) Nedir?

FRP, yani Fantasy Role Playing, sadece bir doğaçlama tiyatrodur. Ancak sahneye çıkmak veya senaryoya uymak gibi dertler yoktur, onun yerine arkadaşlarla oturup, konuşarak eğlenilir. Yani bir baska deyişle geyik olayinin geldigi son nokta FRP’ dir. Istenilen karakter ve ortami katılımcı belirler. Bir çok insan bunu bilgisayar veya masaüstü oyunlariyla karistirir ancak gerçekte oyuncularin kendilerine yarattiklari sinirsiz, yeni bir dünyadir FRP. Belirlenmis bir senaryo akışı yoktur, çünkü oyuncular, olayin ne olacagina karar verirler.
Bu oyun, bir çok insanin hayatlarinda en çok vakit ayirdigi sey haline gelmis bir olay. Insanlarin artik zevk almak için yaptiklari seyleri düsününce bunun basit görünmesi oldukça olagan ama aslinda olayi bir kere kavrayinca insani tamamen kontrol altina alan bir eglence. Yasayamayacaginiz ya da yasamayacaginiz imkansiz olaylari yasayabilirsiniz. O yüzden de bu oyunun amacini sinirlarda zevki hissetmek ve heyecani tehlikeye girmeden yasamak olarak özetleyebiliriz. Bunu yapmak için hayal gücünü ve fantastik olaylari yadirgamamak gerekiyor. Yani "Bu imkansiz" veya "Böyle sey olmaz" gibi reaksiyonlar kesinlikle yasak. Böyle seyler yalnizca oyunun havasini bozar ve zevk almanizi engeller. Yani oyunun oynandigi (senaryonun geçtigi - bilgisayar oyunlarında olduğu gibi) ortamda olan biten seyler tamamen oranin mantigina göre sekillendirilmis dünyevi mantikla çözülemeyecek olaylardan olusmustur. Mesela oyunun geçtigi mekanda insanlar veya diger canlilar büyü yapabilir... Oyunun oynandigi mekan sorgulanamaz ve yadirganamaz. Bu %100 zevkin birinci sartidir.


g482.jpg



Bu oyunun sonu yok!

Genellikle ilk baslayan kisiler oyunun amacini veya sonucunu çok merak ederler ve aldiklari cevabi yadirgarlar. Oyunun spesifik bir sonu yok, yani oyun oyuncular istemedigi sürece bitmez, çünkü oyunun amaci aynen gerçek hayattaki gibi yasamak. Ama oyunun amaci hayatta kalmak da değil. Çünkü iyiligin temsilcisi bir sövalyenin (Paladin) tehlike aninda kendi hayatini gerekirse arkadaslari için feda etmesinden daha dogal bir sey olmaz. Tabi bir hirsiz da ayni sekilde arkadaslarini satar.

Ders 1

Roller: Simdi basitçe rolleri inceleyelim:

Dungeon Master: Bu oyundaki bir nevi tanri rolünü üstlenen kişi. Hakem de denilebilir. Bu kisi senaryoyu yazar, dünyayi ve dünyadaki mantigi yaratir. Kısaca, DM ne derse o olur!

Player Character: Bu karakter DM'den sonra gelir, PC=oyuncu.

Party: (Grup) Basit bir sekilde birlikte oynayan PC'lerin hepsi.

Non - Player Character: NPC'ler DM'nin oyun sirasinda kendi kendine yönettigi (canlandirdigi) oyuncular. PC'lerin DM versiyonu yani. Bunlar grupla beraber veya gruba karsi savasabilir. Buna tamamen DM karar verir.

Monsters: Canavarlar, mitoloji ve hayal gücünün ürünleri yaratiklarla gerçek dünyadaki vahsi/evcil hayvanlarin toplamindan olusan bir grup. Genellikle iyiye karsi savasirlar. DM tarafindan hareketleri yönetilir. PC'ler buna karisamaz veya itiraz etmez.


Fallen-Realms-Turn-based-attacking-mode-550x330.png



Hiç Bilmeyenler için
FRP Nedir?

Kısaltmanın açılımı "Fantastik Rol Yapma"dır. FRP, doğaçlama sözlü tiyatro, doğaçlama hikaye yazma/anlatma veya evcilik/kovboyculuk. FRP çocukken oynadığımız hayal etmeye dayalı oyunların derinleştirilmiş, sabit kurallar getirilmiş halidir.

Bir hikaye anlatıcısı vardır. Bu kişiye "Zindancı Başı" denir. Bu kişi kısaca bir bilgisayar oyununda yapay zekanın yaptığı işi yapar. Yani oyuncuların içinde bulunduğu evrenin her şeyini şekillendirir. Oyuncular ise, hikaye içinde yer alan kendi karakterlerinin olaylara nasıl tepki vereceklerini anlatırlar. Oyunun içinde geçtiği evrene uygun bir kural seti şeçilir. Her türlü evren için kural setleri vardır ama hepsini Türkiye'de bulmak zordur.
Mesela, orta çağda geçen büyülü bir dönem için "Zindan ve Ejderhalar" seti idealdir. Bu kural setinde oyuncunun olabileceği karakterlerin sınırları, karşılarına çıkabilecek yaratıkların çeşitleri, satın alınabilecek silahların ve öğrenilebilecek büyüler, vb. belirlenmiştir. Bir Şövalye asla yalan söyleyemez, kötülük yapamaz ve kötülüğü görmezden gelemez. Ayrıca bir Şövalye macera boyu ilerledikçe silah kullanma yetenekleri yanında, tanrısından gelen güçlere kavuşur, ve çok güçlü bir şövalye aynı zamanda tanrısının mucizelerini gerçekleştirebilir.
Bu kural yığınları gözünüzü korkutmasın, bir oyuncu sadece ne yapmak istediğini söyler, her şeyi Zindancı Başı halleder. Oyuncu sadece oynadığı karakterin sınırlarını bilse yeter; bir savaşçıyı canlandırırken, büyü yapacağım derse ayıp olur.
FRP’de, 2. Dünya Savaşı’ndaki bir doktoru ya da 3000 yılındaki bir robotu veya bir zaman polisini, isterseniz bir vampiri canlandırabilirsiniz; kısacası hayal gücü üst sınırdır.



ffxiii_battle02.jpg



FRP Nedir?


FRP'de denen Fantasy Role Playing, yani Fantastik Rol Yapma Oyunu’dur.Oyundaki amaç eğlenmektir başta. Sonraki ise rol yapmaktır. Sakın oyunu bir Diablo ile karıştırmayın. Çayıra çıkıp ork kestiğiniz bir oyun değil bu… Oyuncuların istedikleri her şeyi yapma, her şeyi düşünme özgürlükleri var. Ama oynattığı karakterin kapasitesi ve kişiliğini aşmamak şartıyla. Mesela bir Barbar Fireball büyüsünü yapamayacağı gibi Büyücü de Great Sword kullanamaz.Ve tabii karakterin kişiliği, mesela bir paladin (iyiliğin koruyucuları, şövalyeler) asla bir goblinle anlaşma yapmaz, hatta goblin gördüğü yerde kılıcını çekerek (paladinler gözüpek ve cesurdurlar, görevleri uğruna canlarını feda etmekten kaçınmazlar) goblin grubu kaç kişi olursa olsun saldırır. Fakat bir düzenbaz (hele ki buçukluksa) goblinlerle bedava olmak şartıyla bir akşam yemeği bile yer!(Genellikle buçukluk/düzenbaz karakterlerin başına komik olaylar gelir,oyunda çok daha fazla eğlenmek için bir düzenbaz şarttır)Örneklerde uzar gider,ama mantığı anlamışsınızdır.






Bu Oyun Nasıl Oynanır?

Bu oyunu oynamak için en az 2 kişiye ihtiyaç var.

DM ; DM açılım olarak Dungeon Master, yani Zindan Efendisi demek. DM’in görevi senaryoya bağlı kalarak oyunu yönetmek. Ama çok önemli bir husus var ki çok fazla senaryoya bağlı kalmamak o da. Oyuncuları kısıtlamadan oynanacak oyun her zaman daha iyidir .Bunun için de DM’in biraz doğaçlama yeteneğine sahip olması gerek. Oyunu yönetmekten kasıt da oyunda oyuncuların karşısına çıkacak karakterleri oynatmak, (yani onların rolünü DM alıyor)
Oyuncuların görevi ise rol yapmaktır.Oyuncular öncelikle oynatmak istedikleri karakterleri seçerler. Bu karakter senaryoda mevcuttur. Bu karakterlerden birisini seçmelidirler. Oyuncular kendi yarattıkları bir karakterle oynamamalıdırlar.Yeteneklerini ve özelliklerini tabii yine oyuncu ayarlayacak ama karakterin geçmişinin DM yazılması senaryoda olacak sürpriz olayları da beraberinde getirir ki mesela hapisten kaçan bir hırsız vardır ve hapse girmesini de en iyi arkadaşı sağlamıştır. Onunla karşılaşma sahnesi oyunun senaryosuna müthiş bir katkı sağlar. Ha bu geçmişi karakter yazıp DM’e verir ve DM’de bunu senaryoya uydurur ama baştan tüm kurgusu yapılmış bir senaryo her zaman iyidir.Yani oyunun sonu bir yerlere varmalı ortalıkta dolaşıp ork kesmemeli oyuncular bir yerden sonra. Ve oyuncular da haritada her istedikleri yere gitmemeliler. Bunun için DM bazı şeyler uydurur ki zaten oyuncuların bir görevleri varsa oyuncular görevin gösterdiği yolda yürüyecekleri için bu genellikle sorun olmaz.


Belli kurallar çerçevesinde, oyun yöneticisinin (dungen master) yazdığı bir hikâyeyi oyunculara oynatmasıdır. Oyun sırasında oyun yöneticisi oyuncuların gözü ve kulağı olur. Yönetici oyuncuların hangi durumda olduğunu söyler oyuncular da ona göre yöneticiye ne yaptıklarını söylerler. Kısaca özetlemek gerekirse bilgisayarın bir insan olduğu , sınırının hayal gücünüz olduğu bir bilgisayar oyunu.
Örnek

DM = Oyun Yöneticisi
O = Oyuncu
DM: Bir ormandasın etraf zifiri karanlık ve ileride bir ateş gördün. Ne yapıyorsun?
O: Saklanarak yavaş yavaş ilerliyorum. (İyi saklanmak için başarı zarı atılır)
DM: İki Haydut sarhoş ve şarkı söylüyor.
O: Okumu çekip ikisinide vuruyorum. (Başarılı bir vuruş için oyuncu zar atar)

Örnek

A Kişisi: A bugün kötü bir kabus ile kalkmıştı. ABC hanına doğru ilerlerken B'i gördü, ancak onu görmek bile kendisini neşelendirmemişti.
B Kişisi: A'ya gülümseyerek "Merhaba" dedi ve koşarak boynuna atladı. "Sonunda Abim savaştan döndü, Siyah Yüreği devirmişler. Yanında yaratığın kendisine düşün parçası, bir pençesini getirdi. Buna inanabiliyor musun?" dedi hayranlıkla...
A Kişisi: Bu beklemedi haber karşısında B'lerin evine doğru son hızla koşmaya başladı. Eğer gördüğü doğru ise, C'nin başı çok büyük belaydaydı.


Masaüstü RPG en fazla 10-12 kişilik bir gruba hitap ederken, sanal forumlar da bu sayı en az 100 kişidir. Ayrıca programların getirdiği pratik çözümlerle de, oyunlar etkileşimli bir hale gelir.

Ülkemizde en çok sevilerek oynanan RP'ler; FRP örneklerinden, Ejderha Mızrağı Destanı, Unutulmuş Diyarlar, Yüzüklerin Efendisi ve Harry Potter Serisi, (Proudloud olarak da özel bir çeşite sahiptir Harry Potter) kitap serileridir. Bunun en büyük nedeni hayran sayısının yüksek olması ve kişilerin bu dünyaları yaşama arzusudur.

Fantasy Role Playing (FRP), yani Fantastik Rol Yapma Oyunu, rol yapma oyununun bir alt türüdür.
 
4.jpg




Rol yapma oyunu



Rol yapma oyunu (RYO), (İngilizce: Role-Playing Game, RPG); oyuncuların kurgusal bir sahnede karakterlerin rollerini üstlendikleri oyunların genel bir ailesidir. Oyuncular ya gerçek oyunculukla ya da planlanmış karar üretme veya karakter geliştirmeyle, bir hikâye kapsamında bu rolleri oyunculuk sorumluluğunu üstlenirler.[1] Eylemler, kurallar ve ilkelerden oluşan resmî bir sisteme göre başarılı veya başarısız oyun kapsamında üstenilmiştir. Bu oyunlar kalem ve kâğıt RYO

Kalem ve kâğıt ROY denilen orijinal biçimi, baştan sona konuşma aracılığıyla iletilir; oysa canlandırmalı rol yapma oyunlarında (LARP - Live Action Role Playing), oyuncular, karakterlerinin eylemlerini fiziksel olarak oynarlar. Bu biçimlerin her ikisinde de her oyuncu tek bir karakterin rolünü yaparken; oyun yöneticisi (GM - Game Master) denilen bir aranjör, hakem olarak çoğunlukla davranışları ve kullanılacak ilkeler ve sahne üzerinde karar verir.

RYO'larının birkaç çeşiti, çok oyunculu metin tabanlı MUD'ları ve grafiklerini içeren elektronik medyada bulunur. Rol yapma oyunları, oyuncuların, maceraları üstlenen ve kabiliyetlerini, istatistiğe dayanan mekaniği kullanarak geliştiren bir karakteri veya takımı kontrol ettikleri tek oyunculu çevrimdışı rol yapma video oyunlarını da kapsar. Bu oyunlar, sıkça kalem ve kâğıt RYO'larıyla sahneleri ve kuralları ortak kullanır; ama, işbirlikçi hikâye anlatımından daha fazla, karakter geliştirmenin üzerinde durur.

Biçimlerin bu çeşitliliğine rağmen; rol yapma oyunlarına bağlı olan ticarî kart oyunları ve savaş oyunları gibi bazı oyunlar dahil olmayabilmektedirler. Rol yapma etkinliği, bazen, böyle oyunlarda bulunabilmektedir ama temel odak noktası değildir. Terim, bazen de rol simülasyonu oyunları ve eğitim, antreman ve akademik araştırmada kullanılmış egzersizleri açıklamak üzere kullanılır.
Kaynak:
Rol yapma oyunu - Vikipedi.
 
Geri
Üst