Dünden Bugüne Yarış Sporları...

GebzeLi

Altın Üye
Katılım
17 Haz 2006
Mesajlar
8,268
Reaction score
0
Puanları
0
Yaş
119
Konum
Alcohol
Dnya_Ralli_Yarmas.jpg

Otomobil Yarışları, 1894 yılında Fransa'da başlamıştır. Bugün en popüler izleyici sporlarından biridir.

Tarih

Yarışlar ilk petrol-yakıtlı otomobillerin yapılması ile başlamıştır. İlk yarış 22 Temmuz 1894 yılında Le Perit Journal adlı bir Paris magazin dergisi tarafından Paris-Roven arasındaki 50 km'lik bir mesafede 19 otomobilin katılması ile başlamıştır. Daha çok bir güvenilirlik yarışı şeklinde idi. Ancak yarış Paris to Rouen 1894 olarak değiştirilmiştir. Yarışmacılar Karl Benz, Benz& Cie, Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach, DMG gibi endüstri araçlarını da yarışlara katmıştır.İlerleyen yıllarda otomobil sporlarında farklı branşlar gelişmiş ve ilk pist yarışı 1898'de Periqueeux'te düzenlenmiştir.

Otomobil Yarışmaları

Yarışma

Sonuçların duyurulması ve yayınlanmasıyla bir yarışma niteliği kazanan, otomobillerin katıldığı düzenlemelere yarışma adı verilir.

Yarışma kendi sonuçları çerçevesinde bütünlüğü vardır ve özgündür. Bir ya da birkaç ayaktan ve bir finalden oluşabilir. Serbest antrenmanları, sıralama turlarını kapsayabilir ve benzeri biçimde bölümlendirilmiş olabilir.

Ama etkinliklerin sonunda yarışma son bulmalıdır. Yarışmanın başlama zamanı olarak, daha önce zamanı belirlenen idari ve teknik kontrolün başlaması esas kabul edilir. Yarışma, denemeler ve yarışmanın kendisini de kapsar.

Yarışmanın bitiş zaman olarak, aşağıdakilerden hangisi sonra biterse yarışmanın bitiş zamanı olarak kabul edilir.

1) Yarışma neticelerinin duyurulması ve itiraz süresinin sona ermesi, 2) Yarışma sonu idari ve teknik kontrollerin işbu yönetmeliğe de uygun olarak sona ermesidir.

Ulusal, mahalli, özel veya benzeri yarışmaların bir parçası olan veya olduğunu iddia eden, her tekil yarışma, Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED) yarışma ve teknik kurallarına, ulusal talimatlara ve işbu otomobil sporları yarışma genel kuralları ve tamamlayıcı duyuru ile bültenlerine uygun olmalıdır.


Ralli


Ralli önceden belirlenen ortalama bir hızda, kısmen veya tamamen normal trafiğe açık yol üzerinde yapılan yarışmalardır. Bir ralli, ya tüm otomobillerin izleyeceği tek bir güzergahtan ya da ortak bir güzergah izlenmeden, önceden saptanan ve sonrasında ortak bir güzargah bulunmayabilen bir toplanma noktasında buluşulan, birden fazla güzergahtan oluşabilir.

Güzergâh veya güzergâhlar, bir veya birçok özel etabı, yani normal trafiğe kapalı ve bütünüyle rallinin genel klasmanını oluşturmak için önemli bir belirleyici ve işleve sahip olan kapalı yollar üzerinde yapılan tekil yarışları kapsar. Özel etapların dışındaki güzergâh ve güzergâhlara "Normal Etap" adı verilir. Bu normal etaplardaki hız, hiçbir şekilde yarışmanın klasmanının belirlenmesinde bir etken olmamalıdır.

Ulusal rallilerde, tüm otomobillerin gücü yaklaşık 300 hp ile sınırlandırılmıştır.

Ulusal rallilere;

a)Homologasyon belgelerinde, bazı geliştirmelerin kısıtlanmasına dair, aksine bir belirleme olmayan Turing Otomobiller (Grup A), b)Seri üretim otomobiller (Grup N) katılabilirler.

Aşağıdaki kurallara uymak kaydıyla; homologasyon belgelerinde bazı geliştirmelerin kısıtlanmasına dair, aksine bir belirleme olmayan A ve N grubu otomobiller homologasyon sürelerinin bitiminden sonra dört yıl boyunca uluslar arası, on iki (12) yıl boyunca da ulusal rallilere katılabilirler.

Bu otomobiller homologasyonu olan araçlarla birlikte eşit koşullarda start alabilirler ve derecelendirmeye girerler. Yukarıda sözü edilen homologasyonu olmayan otomobiller, ancak süreleri geçmiş olsa bile homologasyon evrakları uygun olarak doldurulmuş, idari ve teknik kontrole sunulmuş ve teknik kontrol görevlileri tarafından orijinal teknik koşullara tam olarak uygun olarak kabul edilirse, yarışmaya kabul edilirler.

Bu otomobillerin turbo bileziklerinin çapı ve minimum ağırlıkları, o an geçerli kurallara uygun olmalıdır.


Off-road

Yapay ve doğal engellerle dolu olan parkurlarda, 4x4 arazi ve özel yapım araçlarla (buggy sınıfı), zamana ve doğaya karşı mücadele edilen yarışmadır.


Otomobil sporu federasyonları

  • FIA (Uluslararası otomobil sporları federasyonu)
  • Türkiye Otomobil ve Motorsporları Federasyonu
 
Popüler Yarış Turnuvaları | Otomobil ve Motor Sporları

Popüler Yarış Turnuvaları - Sporları

Formula 1


formula-one-f1-logo.jpg


Kısaltması F1 olan, Grand Prix Yarışları olarak da bilinen Formula 1; tek kişilik, açık tekerlekli otomobil yarışlarının en yüksek düzeyini oluşturan yarışlar dizisidir.

F1; bir yıl boyunca, her birine Grand Prix adı verilen ve genellikle değişik ülkelerde özel yollarda koşulan yarışlardan oluşur. Yıl sonunda toplanan puanlara göre Dünya Sürücüler Birinciliği ile Dünya Takımlar Birinciliği (Otomobil Yapımcıları Birinciliği) ödülleri verilir.

1474229307038203561S425x425Q85.jpg


Yarışları Jean Todt'un başkanlığını yaptığı FIA (Uluslararası Otomobil Federasyonu) düzenler. F1'in geçmişinde yarışların çoğunluğu Avrupa'da yapılmış olmasına karşın, son yıllarda artan sayıda yarışlar Avrupa dışına kaydırılmaktadır. Bunda ana neden, FIA'nın gelişen yeni pazarlara açılmak istemesi olsa da, yasal düzenlemelerin AB ülkelerindeki kadar sıkı olmadığı ülkelerin çekiciliği de bu kararda etkin olmuştur. Son yıllarda AB'deki yarışlarda, sağlık gerekçeleriyle tütün ürünlerinin tanıtımlarının yasaklanması, ölümle sonuçlanan bazı kazaların yerel savcılıklarca (takımların savsaması sonucu olup olmadığının) soruşturulması, FIA'ca hoş karşılanmamıştır.


Tarih


Formula 1 yarışlarının kökeni 1920ler ve 1930lar da yapılan Avrupa Grand Prix motor yarışlarına dayanır. Formula tüm katılımcıların ve arabaların uymak zorunda oldukları kurallar bütünüdür. Formula 1, II. Dünya Savaşından sonra 1946 yılında üzerinde anlaşılan yeni kuralların adıdır. Savaştan önce Dünya Şampiyonası için pek çok Grand Prix yarış organizasyonu düzenlenmiştir, ancak Dünya Sürücüler Şampiyonası 1947’den önce biçimlendirilememiştir. İlk dünya şampiyonası yarışı 1950 yılında İngiltere’nin Silverstone pistinde yapıldı. Üreticiler için şampiyona 1958 yılında yapılmaya başlamıştır. 1960lar ve 1970ler de Güney Afrika ve İngiltere de ulusal şampiyonalar yapılmaktaydı. Şampiyona dışı Formula 1 yarışları pek çok yılda yapılmıştır, fakat artan maliyetler dolayısıyla bunlardan sonuncusu 1983 yılında yapılmıştır.

1935tipoc2.jpg

Stirling Moss 1961'de Nürburgring'de

Formula 1 yarışlarında geçmişten günümüze 4 önemli safha bulunmaktadır. Bunlar başlık olarak;
  • Yarışların dönüşü (1950–1958)
  • 'Garagistes' (1959 - 1980)
  • Büyük İş (1981–2000)
  • Üreticilerin Dönüşü (2000–2008)

Dosya:Ayrton_Senna_1988_Canada.jpg


---------------------------------------------------------------------------------------------------

Dünya Ralli Şampiyonası


Wrc_logo.gif


Dünya Ralli Şampiyonası {İngilizce: World Rally Championship(WRC)} 1973 yılında tarihi Monte-Carlo Rallisi ile başlamıştır. Dünya'nın çeşitli ülkelerinde yapılan otomobil yarışıdır. 2003, 2004, 2005 ve 2006 yıllarında Türkiye 'de de yapılan yarış, 2007 yılında takvimden çıkarılmış; fakat 2008 yılı için tekrar takvime dahil edilmiştir. 2009 yılından itibaren her ralli iki yılda bir yapılacaktır.

wrc-jordan.jpg


Dünya Ralli Şampiyonları
  • 2009 Fransa Sébastien Loeb (Citroën) Fransa Citroën
  • 2008 Fransa Sébastien Loeb (Citroën) Fransa Citroën
  • 2007 Fransa Sébastien Loeb (Citroën) Birleşik Krallık Ford
  • 2006 Fransa Sébastien Loeb (Citroën) Birleşik Krallık Ford
  • 2005 Fransa Sébastien Loeb (Citroën) Fransa Citroën
  • 2004 Fransa Sébastien Loeb (Citroën) Fransa Citroën
  • 2003 Norveç Petter Solberg (Subaru) Fransa Citroën
  • 2002 Finlandiya Marcus Grönholm (Peugeot) Fransa Peugeot
  • 2001 İngiltere Richard Burns (Subaru) Fransa Peugeot
  • 2000 Finlandiya Marcus Grönholm (Peugeot) Fransa Peugeot
  • 1999 Finlandiya Tommi Mäkinen (Mitsubishi) Japonya Toyota
  • 1998 Finlandiya Tommi Mäkinen (Mitsubishi) Japonya Mitsubishi
  • 1997 Finlandiya Tommi Mäkinen (Mitsubishi) Japonya Subaru
  • 1996 Finlandiya Tommi Mäkinen (Mitsubishi) Japonya Subaru
  • 1995 İskoçya Colin McRae (Subaru) Japonya Subaru
  • 1994 Fransa Didier Auriol (Toyota) Japonya Toyota
  • 1993 Finlandiya Juha Kankkunen (Toyota) Japonya Toyota
  • 1992 İspanya Carlos Sainz (Toyota) İtalya Lancia
  • 1991 Finlandiya Juha Kankkunen (Lancia) İtalya Lancia
  • 1990 İspanya Carlos Sainz (Toyota) İtalya Lancia
  • 1989 İtalya Massimo 'Miki' Biasion (Lancia) İtalya Lancia
  • 1988 İtalya Massimo 'Miki' Biasion (Lancia) İtalya Lancia
  • 1987 Finlandiya Juha Kankkunen (Lancia) İtalya Lancia
  • 1986 Finlandiya Juha Kankkunen (Peugeot) Fransa Peugeot
  • 1985 Finlandiya Timo Salonen (Peugeot) Fransa Peugeot
  • 1984 İsveç Stig Blomqvist (Audi) Almanya Audi
  • 1983 Finlandiya Hannu Mikkola (Audi) İtalya Lancia
  • 1982 Almanya Walter Röhrl (Opel) Almanya Audi
  • 1981 Finlandiya Ari Vatanen (Ford) Fransa Talbot
  • 1980 Almanya Walter Röhrl (Fiat) İtalya Fiat
  • 1979 İsveç Björn Waldegård (Ford/Mercedes-Benz) Birleşik Krallık Ford
  • 1978 FIA Pilotlar Şampiyonası: Finlandiya Markku Alén (Fiat/Lancia) İtalya Fiat
  • 1977 FIA Pilotlar Şampiyonası: İtalya Sandro Munari (Lancia) İtalya Fiat

---------------------------------------------------------------------------------------------------

NASCAR


nascar%20logo.jpg


NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing), Kuzey Amerikaya özgü motorsporu dallarından biridir. NASCAR yarışları oval pistlerde 200 ile 500 mil üzerinden 43 aracın katılımıyla yapılır. Diğer motorsporlarının aksine NASCAR’da geçişler çok daha fazla olduğundan yarışta birçok kez lider değişir. Amerika Birleşik Devletlerinde Amerikan futbolundan sonra en çok izlenen spor dalıdır.

NASCAR' da üç farklı seri vardır.


nascar-poster.gif

Nascar Sprint Kupası Serisi

NASCAR’ın en prestijli serisidir. 43 pilot, 36 yarış boyunca mücadele eder, son 10 yarışta Chase for The Sprint Cup devreye girer.

Nascar Nationwide Serisi

Dosya:NascarNationwide_Logo.jpg


Nationwide, Sprint Kupası'nın alt serisidir. Genellikle Sprint Kupasında yarışmak isteyen acemiler burada takımlar tarafından denenir ve tecrübe kazanır. 43 pilot, 36 yarış vardır. Ancak Chase yoktur.

Nascar_Otomobilleri_4.jpg


Nascar Craftsman Kamyonet Serisi
Kamyonetlerinin yarıştığı bu seride 36 pilot yarışır. Bazıları NASCAR’a yeni başlayan acemiler, bazıları ise deneyimli pilotlardır. Chase yoktur. 2009 yılından itibaren serinin yeni isim sponsoru Camping World olacaktır.

Dosya:MattCraftonAugust2007Bristol.jpg



Markalar

  • Chevrolet
  • Dodge
  • Ford
  • Toyota

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Le Mans 24 Saat


LeMansCircuitMap.JPG

24 Saat Le Mans Yarışı (24 Heures du Mans), dünyanın en ünlü spor otomobil dayanıklılık yarışlarından biridir. Pist uzunluğu 13,469 km'dir. Üc kategorisi vardır: Spor Otomobil, Kamyon ve Motosiklet. Yarışan araçlar prototiptir. 1923'ten bu yana düzenlenmektedir. 1939'la 1949 yılları arasında II. Dünya Savaşı nedeniyle düzenlenmemiştir. 1970 yılında çevrilen ve ünlü sanatçı Steve McQueen oynadığı Le Mans filminde ateşe dayanıklı asbestli giysiler nedeniyle kanser olmuş ve 1980 yılında Meksika'da hayatını kaybetmiştir. Yıllık olarak Le Mans, Fransa yakınlarındaki Circuit de la Sarthe pistinin French Sarthe département bölümünde yapılır. Automobile Club de l'Ouest (A.C.O) tarafından düzenlenir.

rsspyder-le-mans.jpg


Ayrıca bir de oyunu vardır.


1923'deki ilk yarış 128 turu tamamlayan bir Chenard-Walcker tarafından kazanılmıştır.

Kaynaklar

  • en.wikipedia.org
  • tr.wikipedia.org
  • Le Mans 1965 in Automobile Historique n°48 May 2005
  • heures du Mans 1973 in Automobile Historique n°49 June/July 2005
  • rsportscars.com
  • tuningitalia.com
  • formula1 website
  • FIA Resmi Web Sitesi
  • nascar.com
  • rallyracerally.org

En kapsamlı ve güvenilir kaynaklardan, derlenerek oluşturulmuştur.
Devamı gelecektir.
 
F1in takipçisi az ama öz oluyor,forumumuzda da innuendo vardı sıkı bir F1ci.. Ben pek takip etmiyorm araba yarışlarını.. =)
eline sağlık gebzeli..
 
GüzeLmiş , teşekkürLer
 
Geri
Üst