Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz.. Tarayıcınızı güncellemeli veya alternatif bir tarayıcı kullanmalısınız.
Hareket tweeni bir sembolün konum, boyut, rotasyon, renk ya da saydamlık gibi bir veya birkaç özelliğini interpole etmektir.
(interpole=iki konum ve iki boyutan yararlanarak aradaki bir konu mu saptama işlemidir).
Özetle bir hareket tweeninde iki frame arasındaki boş framelerin bu yöntemle Flash tarafından doldurulmasıdır.
Ara framelerin Flash tarafından nasıl doldurulduğunu toplu olarak görmenin en iyi yolu "onion skin" seçeneğini kullanmaktır.
Motion Tween Örnekleri-1
Uygulama
1- Araç kutusundan oval aracını seçin ve sahneye bir daire çizin.
Çizim seçili iken F8 e basın,açılan menüden grafik davranışını seçin.
2- Timeline`dan 15.frame`i işaretleyin ve F6`ya basın
(veya sağ klik insert keyframe veya menüden İnsert > Keyframe seçin)
3- Sahnede sembolün seçili olduğuna dikkat edin.
Mouse ile tutarak sahnede istediğiniz bir alana sürükleyin.
(Bunu klavyeden yön tuşları ile de yapabilirsiniz)
Bu işlem sırasında 15.frame`in seçili olma
sı gereklidir.
4- İlk frame`e geri dönün. Sağ klik yapıp Motion tweening seçeneğini işaretleyin.
Eğer hata yapmamışsanız aşağıdaki görüntü timeline üzerinde izlenmelidir.
Ok çizgisi kesik kesikse hata yaptınız demektir.
En sık hata grafiğin sembol haline getirilmemesidir.
İpucu: Motion tween işleminde grafikler mutlaka sembole çevrilmelidir.
Shape tweende ise tersine sembol kullanılmaz.
Eğer elinizde bir sembol varsa "break apart"komutu (veya CTRL+B ) ile sembol özelliği kırılmalıdır.
5- Renk değişikliği için ilk 3 işlemi yapın.
15. frame seçili iken Properties panelinde Color menüsünü açın.
Buradan Tint`i seçin,istediğiniz renge ayarlayın.
Brightness renk koyuluğunun ayarını, alpha şeffaflık ayarını, advanced`ta bu işlemlerin kombine ayarını sağlar.
Cismin boyutunu küçültmek ve isteniyorsa döndürmek için araç kutusunda Free Transform aracına tıklayın ve en altına yerleştirilmiş olan "Rotate" ve "Scale" kullanın.
6- Rotasyon için Properties paneline dönün,
Rotate kısmını saat yönü veya tersi olarak kullanabilirsiniz.
Times bölümü rotasyonun işlem boyunca kaç kez yapılacağını gösterir.
Easing bölümü tween işleminin hız ayarını yapar.
Varsayılan "0" durumunda her frame hızı aynıdır.
Artı değerlerde animasyon hızlı başlar,yavaş biter.
Eksi değerlerde yavaş başlar hızlı biter.
Bu akıcı bir animasyon için önemlidir.
Bir topun yere çarpıp yukarı doğru sekmesi animasyonunu hazırladığınızı düşünün.
Topun yukarıdan aşağıya doğru hareketi önce yavaş sonra giderek hızlanmalı, yere çarpıp sektiğinde önce hızlı sonra giderek yavaş olmalıdır.
Bunlar basit ama önemli noktalardır. Label bölümü frame etiketlenmesinde, Tweening bölümü tween şeklinin seçiminde kullanılır.
Diğerleri klavuz çizgi için kullanılan seçeneklerdir.
1 - Çizgi ya da kalem aracı ile bir ok şekli çizin. F8 e basın ve davranışı grafik olarak atayın.
2 - Katmanların hemen altında bulunan " Add Motion Guide " butonuna
tıklayın.
1.layerın hemen üzerine bir klavuz katman eklenecektir.
Alttaki katman klavuzlanmış katman olacaktır.
Katmanların hemen sol tarafındaki işaretler bu ayırımı gösterecektir.
3 - Klavuz katman seçili iken sahneye kalem aracı ile bir çizgi çizin.
Bu çizgi sembolün hareket edeceği yoldur.
4 - 20.frame üzerine gelin sağ klik > Insert frame işaretleyin.
5 - Klavuzlanmış katmanında 20.frame üzerine gelin.
F6 ya basıp bir keyframe ekleyin.
6 - Snap tuşunun basılı olmasına dikkat edin. 1.frame`i işaretleyip ok sembolünü tutarak çizginin başına, 20. frame`i işaretleyip ok sembolünü çizginin sonuna yerleştirin.
7 - 1.frame üzerine sağ klik yapın ve create motion tweeni işaretleyin.
Hata yoksa timeline`da şu görüntü olmalıdır.
2 ayrı ok hareketi göreceksiniz.
Şekilde gördüğünüz option bölümünde "orient to path" kutusunun işaretllenmiştir.
Bu tür uygulamalarda bu seçenek işaretli olmalıdır.
Fakat her tweende bu uygulama iyi sonuç vermez.
Synchronize seçeneği framelerle uyumunu, snap ise klavuz çizgiye kenetlenmeyi sağlar.
İpucu: Katmanların hemen sol tarafındaki işaretlerin üzerine çift tıklarsanız katman özellikleri kutusu açılır, buradan da katman özellikleri atanabilir.
1 - Sahnede 5 adet şekil oluşturalım ve align komutu ile aynı hiza ve boyuta getirelim.
2 - Tüm şekilleri seçtikten sonra menüden Modify > Group ( CTRL+G) ile gruplayalım.
Artık şekil blok halinde hareket edecektir.
3 - Sahnedeki gruplanmış şekil üzerine Sağ klik > Copy , sonra sahnede boş alana yeniden Sağ klik > Paste komutu ile şekli çoğaltalım.
4 - Bu ikinci grubu, birinci grup şekil hizasına getirelim ( Align komutu ile )
5 - Birbirinin devamı gibi gözüken bu iki grubun herikisini de seçelim.
(Shift tuşuna basılı olarak birden fazla seçim yapabilirsiniz ).
CTRL+G ile yeniden gruplandıralım.Artık elimizde tek bir grup var.
İpucu: İlk beşli grubu sahneye koyarken yukarıdaki şekildeki gibi sahnenin sol yanına yaslanmış olmalıdır.
Bu sayede kayma hareketi sırasında grafik sahnenin sol kenarından çıkıyormuş gibi gö zükür.
İkinci grubu birincinin yanına koyduğunuzda mutlaka sahnenin dışına taşmış olması gereklidir. (Şekili inceleyin)
Şayet taşma olmamışsa grafik sah ne dışına uzanana kadar 2, 3, 4 vs. kere çoğaltma ve hizalama yapmalısınız.
Taşma olmazsa yeterli kaymada olmaz.
6 - Şimdi 15.frame`i seçip F6 ya basarak bir keyframe ekleyin.
Grafiğin seçili olmasına dikkat edin.
Klavyeden sol yön tuşuna basarak grafiği sola doğru kaydırın.
Kaydırma 1.grubun tam olduğu yere 2.grup gelene kadar devam eder.
Tam yerine gelmezse kayma animasyonu sırasında kopukluk dik kati çeker. ( Yön tuşu ile kaydırma yapılırken Shift tuşuna basılı tutarsanız kayma 8 piksel olarak artar.)
8 - Bitmedi.
Şimdi 14.frame`i seçip F6 ya basarak bir keyframe ekleyin.
Tekrar 15.frame`i seçip sağ klik > Remove Frame komutu ile bu 15.frame`i silin.
Filminizi test edin.
9 - Şimdi 15. frame niçin silindi?
7.maddeden sonra filminizi test ettiğinizde kayma sırasında bir kopukluk göreceksiniz.
1.frame sırasında sahneye dikkat ederseniz en solda bir daire şekli göreceksiniz.
15.framede ne yaptık.
İkinci grubu birinci gurubun tam hizasına getirdik.
Solda yine bir daire mevcut.
(üstteki iki şekli dikkatle inceleyin )
Bu durumda daire iki framede de mevcut olacağından iki kez kaymada gözükecek bu da kopukluğa neden olacaktır.
15.frame`i silerek bir fazla daireyi yok ettik.