Øguz
Altın Üye
- Katılım
- 20 Ağu 2007
- Mesajlar
- 4,147
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
Elektrik tüketimi bugün dünyanın her yerinde önemli gündem maddelerinden biri. O kadar ki bu yıl anakart firmaları güç tasarruf modası başlattı ve işlemcinin haricinde anakartın da güç koruma moduna girmesini sağladı. Ama açıkçası anakart boyutundaki kazanımlar o kadar da önemli değil. Anakartınızda bu özellik yoksa üzülmeyin. Biz size bu yazımızdan itibaren gerçek tasarrufun yollarını göstereceğiz. Ülkemizde güç tasarrufu kavramı, doğayı korumak için değil, faturaları indirmek için ön plana çıktı. Elektriğe yapılan zamlar nedeniyle halk tasarruflu ürünlere ilgi göstermeye başladı. Bu açıdan bakarsak zamların insanları zorla tasarrufa ittiğini söyleyebiliriz ki enerji tasarrufu aslında fatura ne olursa olsun dikkat edilmesi gereken bir nokta. Sonuçta enerjiyi elde etmek için doğayı kullanıyor ve kirletiyoruz. Doğal gaz ile çalışan santraller için dünyanın parasını dışarı ödüyoruz. Geçen yıl, 2008 döneminde elektrik sıkıntısı olabileceği yönünde haberler çıkmıştı ama olmadı. Kuşkusuz bunda halkın zamlarla kabaran faturalar nedeniyle tasarrufa gitmesi önemli rol oynuyor. Bu yıl tanıdığım herkes ekonomik ampüllere geçiş yaptı. Nedenini sorunca kimse çevre mevre demedi
Herkes fatura indirme telaşında. Demek suya da fahiş zam yapılsa İstanbul'da ciddi su tasarrufu sağlanabilir. ;-)
Bu yazımız aslında tek bir yazı değil. Zaman içinde yeni verilerle güncelleyeceğiz. İlk etapta belli başlı cihazların güç tüketimlerini ve verimini inceleyeceğiz. Kullanım tüyoları vererek, tasarruf yapmak nasıl mümkün buna bakacağız.
Testlerimizi takip edenler bilir. Bir süredir güç ölçen bir cihaz kullanıyoruz. Prize takılan bu cihaz, üzerinde kendi prizine sahip.
Ölçülecek cihazı buna takınca, üzerinden geçen elektriği ölçüp bize Watt, VA ve güç faktörünü veriyor.
Yazı boyunca yukarıdaki sonuçları göstereğiz.
Yukarıda cihazın gösterdiği ilk değer Watt değeri. Watt olarak gösterilen bu değer bağlı bulunan cihazın harcadığı ortalama gücü gösteriyor. Ancak elektriksel güç hesabında bir değer daha var: Reaktif güç. Bu güç, devrede indüktör, kapasitör gibi bileşenler olduğunda, bunlarda depolanıp boşalan güç olarak ortaya çıkıyor. Bu güçle iş yapmıyorsunuz ama devrenizde kullanılan elemanlardan dolayı yine de harcanıyor. Dolayısıyla Volt-Amper (VA) ile gösterilen, harcadığınız toplam güç, ortalama güçle reaktif gücün toplamı oluyor. Gördüğünüz gibi Watt=VA (volt amper) diyemiyoruz. Aralarında cihazdan cihaza değişen bir güç faktörü farkı olabiliyor. Cihazımız bunu cosPHI oranı ile gösteriyor. cosPHI değerinin ideal olması için 1 değerinde olması gerekiyor. Yani harcadığımız güç ile şebekeden çektiğimiz güç aynı değerde olmalı. Yukarıdaki resim pil şarj cihazından alındı. Gördüğünüz gibi cosPHI değeri 0,59. Bu kötü bir değer. 35Watt verebilmek için neredeyse şebekeden bunun iki katı güç çekiyor.
Bu henüz ev kullanıcıları için önemli değil. Bizim evlerimizde takılı olan sayaçlar bunu hesaba katmıyor.. Dolayısıyla sadece cihazın kullandığı değerden hesap çıkartılıyor. Bu yıldan itibaren sanayide şebekeye binen yükü de ölçebilen sayaçlar kullanılmaya başlandı. Dolayısıla iş yerleri bu orana dikkat etmeli. Ev kullanıcıları içinse sadece bilgi olarak önemli bu yazımızda. Ancak devlet fahiş zam yapmak yerine, sayaçları değiştirerek, şebekeden çekilen güce fatura kesmeye başlayabilir. Dolaylı yoldan zam yapmış olurlar. Yukarıdaki örnek bile faturaların bu yolla nasıl kabarabileceğini gösteriyor. Tabii bunu yapmadan önce devletin cihazlara güç faktörü değerlerini yazma zorunluluğu getirmesi kullanıcıyı korumak ve şebekeye binen yükü azaltmak adına faydalı olurdu. Şu an sadece beyaz eşyalarda güç korumasının var olduğunu anlayabiliyoruz ancak bu tip sınıflandırmalar her elektronik cihazda yok. Pil şarj cihazımız GP'nin iyi modellerinden. Yani dandik bir ürün değil. 35Watt düşük bir değer olduğundan belki de güç faktörünü iyileştiren bir önlem alıp maliyeti yükseltmemeyi seçmişlerdir ama daha fazla güç tüketen ve sürekli kullandığımız, klima, buz dolabı vs, güç tüketim değerleri göz önüne alarak satın alınabilir.
Pekiyi şebekeden çekilen fazla güce ne oluyor? Çok basit, ziyan oluyor.
Basit ampülden başlayalım.
Normal ampül vs Ekonomik Ampül
100Watt'lık bir ampül. Bu yıl yerlerini çok daha hızlı bir şekilde ekonomik ampüllere bırakıyorlar.
Bu da ekonomik ampül. 23Watt. Philips. En bol bulunan ekonomik ampül. En uzun süre kullandığımız ampül dört yıl kadar dayandı. Hem bunu hem de 23Watt olduğunu iddia eden dandik bir markayı denedim.
Testlerdeki sıralamaların hepsinde düşük tüketim elbette daha iyi.
Dandik ampül 23 Watt olmasına rağmen 20Watt'lık çıktı. Philips ise 21Watt çıktı. Güç faktörü de daha iyi. Kötü ampülün harcaması düşük ama vermesi gereken değer bu değildi. cosPHI oranı 0,52 yani şebekeden 38.2VA çekiyor. İki ay içinde yandı. Normal ampüle göre kıyaslarsak, ekonomik ampül fark atıyor. Normal ampülde güç faktörü idealdir bunu da not olarak verelim.
CRT vs LCD Monitör
Bu da önemli bir başlık. Özellikle iş yerleri gibi birden fazla monitörün çalıştığı yerlerde hala tüplü monitör kullanımı yaygın. Dolayısıyla elektrik faturaları olumsuz etkileniyor.
CRT monitörümüz Samsung'un iyi modellerinden 17" 757 DFX.
LCD olaraksa yine Samsung'un popüler 22" ürünlerinden 223BW modelini test ettik.
Test için aydınlık ayarlarını sonuna kadar dayadık ve Lost Planet oynadık. 0.68 güç faktörü değeri normal kabul edilebilecek 0.70 değerine yakın. LCD'nin değeri de aynı. Ancak harcamalara bakınca CRT açık ara önde. LCD %50 daha az tüketim yapıyor.
Aydınlık ayarlarını %50'ye çekince CRT'de 10Watt'lık bir fark oluştu. LCD ise 6Watt azaldı az önceki tabloya göre. Bu tabloda LCD için bir ek yaptım. Metin modunda da test ettim.
LCD ekranlarda aydınlık ayarlarını sürekli yapmak zorunda kalmamanız için önceden hazırlanmış modlar bulunur. Yazı okurken gözlerinizin yorulmaması için aydınlık ayarını kısmak gerekir. Bu mod bunu tek tuşta hallediyor. Oyun ve film izlemek içinse yetersiz bir değer. Ancak neredeyse yarı yarıya tasarruf ediyorsunuz tam aydınlık hale göre.
Televizyon
Test için Vestel'in Zeta 72 ekran tüplü televizyonunu kullandık.
Güç faktörü fena değil 0,78. Harcaması da 17" monitörü düşününce gayet makul.
A sınıfı Buz Dolabı
Elimizde Siemens'in A sınıfı bir buzdolabı vardı. Kapısı kapalıyken ve motoru da çalışmıyorken harcama haliyle çok düşük.
Sadece kapısını açmak 50Watt'lık bir harcamaya sebep oluyor. Sanırım motor çalışmasa da soğuk havayı dolaba üfleyen sistem çalışıyor.
Motor çalışınca tüketim 300Watt'ı buluyor. Ancak motorun mükemmel bir güç faktör düzeltmesi var. Harcadığından bir Watt fazlasını talep etmiyor şebekeden.
Elektrik Süpürgesi
Elimizde sitede incelemesini yaptığımız Philips elektrik süpürgesi vardı. Motor gücünü ayarlama imkanı vediğinden güzel bir test platformu oldu.
Motor gücünü en yükseğe getirdiğimizde tüketim çok yüksek. Ancak gördüğünüz gibi güç faktörü 0.98. Şebekeye binen yük ile harcanan yük neredeyse eşit.
Emiş gücünü azalttığımızda yani motoru %50 yavaşlattığımızda ciddi fark oluyor. Ancak güç koruma faktörü de burada kötü etkilenmiş. Eğer faturamız bu durum hesap edilerek düzenlenseydi, gücü %50 azaltmış olmak bize düşündüğümüzden daha az faydalı olacaktı. Sadece Watt değerine bakarsak 747Watt fark var ama şbekeden çekilen güç sadece 288Watt azalmış. Neyse ki biz Watt değerine bakıyoruz. Ciddi tasarruf söz konusu. En düşük devirde ise 345Watt harcıyoruz bu makine ile.
Ütü
Yine sitede incelediğimiz Tefal ütü ile de test yaptık. 2400Watt'lık model.
Ütü de ampül gibi ideal güç faktöründe çalışan cihazlardandır. 1800Watt gibi yüksek bir değer elde ettik.
Klima
Kendi klimamın fişi olmadığı için ölçemedim o yüzden tanımadığım bir markayı, Fedders, ölçmek durumunda kaldım. Ucuz bir ürün olduğunu tahmin ediyorum.
Klima, dış ünitesi çalışmadığı sürece, sadece hava üfleme modundayken 60Watt harcıyor. Ancak motor devreye girince 1682Watt'a çıkıyor. Güç faktörü iyiymiş. Ütü kadar harcamadı.
Vantilatör
Ne çok adi ne de çok iyi bir vantilatör ile deneme yaptık. Fiyatı 50YTL.
Klimayla kıyaslamak mümkün değil. Sonuca baktığımızda ise %50 devirde en iyi güç performans oranını yakaladığımızı görüyoruz.
Hoparlör
Logitech Z5500 ile deneme yaptık.
Seti %30 düzeyinde çalıştırdım. Bu güçte bile fazlasıyla yüksek ses veriyor.
İlginç sonuç, sesi kapattığımda ortaya çıktı. Setten ses çıkmaması güç harcamadığı anlamına gelmiyor. DTS/Dolby digital dekoder hazır konumda beklediği için güç harcamaya devam ediyor. 35Watt harcama bir ekonomik ampülden fazla. Eğer bilgisayarı kapattıktan sonra seti de kapatmıyorsanız, sürekli 35Watt harcıyorsunuz demektir. Ampülü sürekli açık bırakmak gibi bir şey.
Bilgisayar
E8500 işlemci, P35 anakart, temel bileşenler ve 8800GT'den oluşan bir bilgisayarı ölçtük.
3D Mark Vantage sırasında sistem 205Watt'a çıktı. Tek bir bilgisayar elektrik faturanıza çok ciddi yük bindirmez. Bilgisayar ve onunla çalışan diğer birimlerin toplam tüketimi işi değiştirir. Monitörü ve ses donanımını gösterdik örneğin. Kullandığımız güç kaynağı çok iyi olduğundan şebekeye binen yük de az.
Printer HP845C
Nintendeo Wii
Wii ile Mario Kart oynadık. İnanılmaz az güç tüketiyor.
Tasarruf Tedbirleri
Yukarıdaki sonuçlara göre enerji tasarrufu için yapılabilecekler şunlar.
* Klasik ampüllerden kurtulun. Ekonomik ampülleri seçin. Ancak alırken dandik Çin malları yerine Philips gibi iyi markaları seçin.
* Beyaz eşya alırken A sınıfı almaya bakın. Bu yazımızda kötü ürün olmadığı için kıyaslayamıyoruz. Ancak buzdolabı gibi sürekli fişte olan bir cihazı A sınıfı almanın kesinlikle akıllı bir yatırım olacağını söyleyebiliriz.
* Elektrikli süpürgeler güçlü motorlara sahipler. Dolayısıyla güç harcamaları yüksek. Ancak testte de gördüğümüz gibi devirlerini düşürdüğümüzde güç tüketimleri çok düşebiliyor. Süpürge alırken motorun devrini ayarlamanıza izin veren bir model seçin. Ve üşenmeyip zemine göre ayar yapın. Her yüzey için tam güce ihtiyacınız yok.
* Ütünün klimadan fazla güç harcayabildiğini gördük. Tasarruf için iyi bir ütü almak da buzdolabı gibi akıllı bir yatırım olur. Zira her ütü aynı hızda ısınmıyor. Testteki ütü 1800Watt harcıyor ancak saniyeler içinde ısınıyor. Markasız ütülerin çok daha uzun sürelerde ısındığını yaşayarak gördüm. Buradaki tasarruf sağlaycak bir diğer şey ise ütü yapılacak giysileri biriktirmek. Ütüyü her defasında sıfırdan ısıtmak yerine bir kere ısıtıp toplu ütü yapmak daha az elektrik parası ödemek demek. Ütünün en uzun süre elektrik harcadığı dönem, soğuk konumdan kullanım sıcaklığına geçiş dönemi. Bir kere ısındıktan sonra sıcaklığını korumak için çok kısa sürelerde bekliyorsunuz.
* CRT/Tüplü monitörünüz varsa ve bilgisayarınızı uzun süre kullanıyorsanız hemen LCD'ye geçin. İş yerinde birden fazla tüplü monitör kullanıyorsanız yazıyı okumayı bırakıp mağazaya koşun. Durduğunuz her saniye zarar.
* LCD monitör kullanırken özellikle yazı işiniz varsa, monitörü text moduna getirin ve %50'ye varan tasarruf sağlayın. Bu mod yoksa üşenmeyin elle ayar yapın. Bilgisayarınızın başından uzun süreli ayrılacaksanız monitörü kapatın.
* Bilgisayarınıza bağlı çevre birimlerini, hoparlör, printer, scanner vs, kendi üzerlerinden de kapatın. Belki az güç harcıyorlar ama hiç kapatmazsanız 5W oradan 10W diğerinden derken toplamda 7/24 çalışıp faturayı etkileyecek hale gelebilirler.
* Vantilatörünüz çok kötü değilse uzun süre orta ayarda çalıştırabilirsiniz. Klimayla kıyaslanamaz bile.
* Klimanızı yirmili derecelerde tutun ve odanın kapı ve penceresinin kapalı olduğuna emin olun. Klima motoru ne kadar az çalışmak zorunda kalırsa o kadar iyi.
* Bilgisayarınıza verimi yüksek güç kaynağı alın.
* Bilgisayarınızda en çok güç tüketen parça genelde ekran kartıdır. Daha az oyun oynayarak ya da Wii alarak güç tasarrufu sağlayabilirsiniz
Yazıdan çıkan bir diğer sonuç ise devletin bizden şebekeye binen yük için fatura kesmemesi nedeniyle şanslı oluşumuz. Biz genelde kaliteli ürünler inceledik ama ona rağmen güç faktörünün kötü olduğu durumlar ortaya çıktı. Ucuz cihazlarda durum daha da vahim olacaktır.
Bu test ile anakart ve hatta işlemci gibi bileşenlerdeki güç koruma modları ile tasarruf yapmaya çalışmanın aslında çok da mantıklı bir iş olmadığını gördük. Bunların olmadığı test sistemi bile gayet makul bir harcama yaptı. Saydığımız diğer cihazlardan çok çok daha fazla tasarruf yapabilirsiniz. Özellikle anakartların kıl tüy güç hesaplamalarına gelene kadar dikkat etmemiz gereken çok şey var. İş yerlerinde ise bilgisayarların tüketim hesapları biraz daha ince düşünülmeli. Bir bilgisayarla faturayı değiştiremezsiniz fazla ama 10 bilgisayarda alınacak güç tasarruf tedbirleri etkisini gösterecektir.
Alıntıdır.
Bu yazımız aslında tek bir yazı değil. Zaman içinde yeni verilerle güncelleyeceğiz. İlk etapta belli başlı cihazların güç tüketimlerini ve verimini inceleyeceğiz. Kullanım tüyoları vererek, tasarruf yapmak nasıl mümkün buna bakacağız.
Testlerimizi takip edenler bilir. Bir süredir güç ölçen bir cihaz kullanıyoruz. Prize takılan bu cihaz, üzerinde kendi prizine sahip.

Ölçülecek cihazı buna takınca, üzerinden geçen elektriği ölçüp bize Watt, VA ve güç faktörünü veriyor.

Yazı boyunca yukarıdaki sonuçları göstereğiz.
Yukarıda cihazın gösterdiği ilk değer Watt değeri. Watt olarak gösterilen bu değer bağlı bulunan cihazın harcadığı ortalama gücü gösteriyor. Ancak elektriksel güç hesabında bir değer daha var: Reaktif güç. Bu güç, devrede indüktör, kapasitör gibi bileşenler olduğunda, bunlarda depolanıp boşalan güç olarak ortaya çıkıyor. Bu güçle iş yapmıyorsunuz ama devrenizde kullanılan elemanlardan dolayı yine de harcanıyor. Dolayısıyla Volt-Amper (VA) ile gösterilen, harcadığınız toplam güç, ortalama güçle reaktif gücün toplamı oluyor. Gördüğünüz gibi Watt=VA (volt amper) diyemiyoruz. Aralarında cihazdan cihaza değişen bir güç faktörü farkı olabiliyor. Cihazımız bunu cosPHI oranı ile gösteriyor. cosPHI değerinin ideal olması için 1 değerinde olması gerekiyor. Yani harcadığımız güç ile şebekeden çektiğimiz güç aynı değerde olmalı. Yukarıdaki resim pil şarj cihazından alındı. Gördüğünüz gibi cosPHI değeri 0,59. Bu kötü bir değer. 35Watt verebilmek için neredeyse şebekeden bunun iki katı güç çekiyor.
Bu henüz ev kullanıcıları için önemli değil. Bizim evlerimizde takılı olan sayaçlar bunu hesaba katmıyor.. Dolayısıyla sadece cihazın kullandığı değerden hesap çıkartılıyor. Bu yıldan itibaren sanayide şebekeye binen yükü de ölçebilen sayaçlar kullanılmaya başlandı. Dolayısıla iş yerleri bu orana dikkat etmeli. Ev kullanıcıları içinse sadece bilgi olarak önemli bu yazımızda. Ancak devlet fahiş zam yapmak yerine, sayaçları değiştirerek, şebekeden çekilen güce fatura kesmeye başlayabilir. Dolaylı yoldan zam yapmış olurlar. Yukarıdaki örnek bile faturaların bu yolla nasıl kabarabileceğini gösteriyor. Tabii bunu yapmadan önce devletin cihazlara güç faktörü değerlerini yazma zorunluluğu getirmesi kullanıcıyı korumak ve şebekeye binen yükü azaltmak adına faydalı olurdu. Şu an sadece beyaz eşyalarda güç korumasının var olduğunu anlayabiliyoruz ancak bu tip sınıflandırmalar her elektronik cihazda yok. Pil şarj cihazımız GP'nin iyi modellerinden. Yani dandik bir ürün değil. 35Watt düşük bir değer olduğundan belki de güç faktörünü iyileştiren bir önlem alıp maliyeti yükseltmemeyi seçmişlerdir ama daha fazla güç tüketen ve sürekli kullandığımız, klima, buz dolabı vs, güç tüketim değerleri göz önüne alarak satın alınabilir.
Pekiyi şebekeden çekilen fazla güce ne oluyor? Çok basit, ziyan oluyor.
Basit ampülden başlayalım.
Normal ampül vs Ekonomik Ampül

100Watt'lık bir ampül. Bu yıl yerlerini çok daha hızlı bir şekilde ekonomik ampüllere bırakıyorlar.

Bu da ekonomik ampül. 23Watt. Philips. En bol bulunan ekonomik ampül. En uzun süre kullandığımız ampül dört yıl kadar dayandı. Hem bunu hem de 23Watt olduğunu iddia eden dandik bir markayı denedim.
Testlerdeki sıralamaların hepsinde düşük tüketim elbette daha iyi.

Dandik ampül 23 Watt olmasına rağmen 20Watt'lık çıktı. Philips ise 21Watt çıktı. Güç faktörü de daha iyi. Kötü ampülün harcaması düşük ama vermesi gereken değer bu değildi. cosPHI oranı 0,52 yani şebekeden 38.2VA çekiyor. İki ay içinde yandı. Normal ampüle göre kıyaslarsak, ekonomik ampül fark atıyor. Normal ampülde güç faktörü idealdir bunu da not olarak verelim.
CRT vs LCD Monitör
Bu da önemli bir başlık. Özellikle iş yerleri gibi birden fazla monitörün çalıştığı yerlerde hala tüplü monitör kullanımı yaygın. Dolayısıyla elektrik faturaları olumsuz etkileniyor.

CRT monitörümüz Samsung'un iyi modellerinden 17" 757 DFX.

LCD olaraksa yine Samsung'un popüler 22" ürünlerinden 223BW modelini test ettik.

Test için aydınlık ayarlarını sonuna kadar dayadık ve Lost Planet oynadık. 0.68 güç faktörü değeri normal kabul edilebilecek 0.70 değerine yakın. LCD'nin değeri de aynı. Ancak harcamalara bakınca CRT açık ara önde. LCD %50 daha az tüketim yapıyor.

Aydınlık ayarlarını %50'ye çekince CRT'de 10Watt'lık bir fark oluştu. LCD ise 6Watt azaldı az önceki tabloya göre. Bu tabloda LCD için bir ek yaptım. Metin modunda da test ettim.
LCD ekranlarda aydınlık ayarlarını sürekli yapmak zorunda kalmamanız için önceden hazırlanmış modlar bulunur. Yazı okurken gözlerinizin yorulmaması için aydınlık ayarını kısmak gerekir. Bu mod bunu tek tuşta hallediyor. Oyun ve film izlemek içinse yetersiz bir değer. Ancak neredeyse yarı yarıya tasarruf ediyorsunuz tam aydınlık hale göre.
Televizyon

Test için Vestel'in Zeta 72 ekran tüplü televizyonunu kullandık.

Güç faktörü fena değil 0,78. Harcaması da 17" monitörü düşününce gayet makul.
A sınıfı Buz Dolabı

Elimizde Siemens'in A sınıfı bir buzdolabı vardı. Kapısı kapalıyken ve motoru da çalışmıyorken harcama haliyle çok düşük.
Sadece kapısını açmak 50Watt'lık bir harcamaya sebep oluyor. Sanırım motor çalışmasa da soğuk havayı dolaba üfleyen sistem çalışıyor.
Motor çalışınca tüketim 300Watt'ı buluyor. Ancak motorun mükemmel bir güç faktör düzeltmesi var. Harcadığından bir Watt fazlasını talep etmiyor şebekeden.
Elektrik Süpürgesi
Elimizde sitede incelemesini yaptığımız Philips elektrik süpürgesi vardı. Motor gücünü ayarlama imkanı vediğinden güzel bir test platformu oldu.


Motor gücünü en yükseğe getirdiğimizde tüketim çok yüksek. Ancak gördüğünüz gibi güç faktörü 0.98. Şebekeye binen yük ile harcanan yük neredeyse eşit.
Emiş gücünü azalttığımızda yani motoru %50 yavaşlattığımızda ciddi fark oluyor. Ancak güç koruma faktörü de burada kötü etkilenmiş. Eğer faturamız bu durum hesap edilerek düzenlenseydi, gücü %50 azaltmış olmak bize düşündüğümüzden daha az faydalı olacaktı. Sadece Watt değerine bakarsak 747Watt fark var ama şbekeden çekilen güç sadece 288Watt azalmış. Neyse ki biz Watt değerine bakıyoruz. Ciddi tasarruf söz konusu. En düşük devirde ise 345Watt harcıyoruz bu makine ile.
Ütü
Yine sitede incelediğimiz Tefal ütü ile de test yaptık. 2400Watt'lık model.


Ütü de ampül gibi ideal güç faktöründe çalışan cihazlardandır. 1800Watt gibi yüksek bir değer elde ettik.
Klima

Kendi klimamın fişi olmadığı için ölçemedim o yüzden tanımadığım bir markayı, Fedders, ölçmek durumunda kaldım. Ucuz bir ürün olduğunu tahmin ediyorum.

Klima, dış ünitesi çalışmadığı sürece, sadece hava üfleme modundayken 60Watt harcıyor. Ancak motor devreye girince 1682Watt'a çıkıyor. Güç faktörü iyiymiş. Ütü kadar harcamadı.
Vantilatör

Ne çok adi ne de çok iyi bir vantilatör ile deneme yaptık. Fiyatı 50YTL.

Klimayla kıyaslamak mümkün değil. Sonuca baktığımızda ise %50 devirde en iyi güç performans oranını yakaladığımızı görüyoruz.
Hoparlör

Logitech Z5500 ile deneme yaptık.

Seti %30 düzeyinde çalıştırdım. Bu güçte bile fazlasıyla yüksek ses veriyor.
İlginç sonuç, sesi kapattığımda ortaya çıktı. Setten ses çıkmaması güç harcamadığı anlamına gelmiyor. DTS/Dolby digital dekoder hazır konumda beklediği için güç harcamaya devam ediyor. 35Watt harcama bir ekonomik ampülden fazla. Eğer bilgisayarı kapattıktan sonra seti de kapatmıyorsanız, sürekli 35Watt harcıyorsunuz demektir. Ampülü sürekli açık bırakmak gibi bir şey.
Bilgisayar
E8500 işlemci, P35 anakart, temel bileşenler ve 8800GT'den oluşan bir bilgisayarı ölçtük.

3D Mark Vantage sırasında sistem 205Watt'a çıktı. Tek bir bilgisayar elektrik faturanıza çok ciddi yük bindirmez. Bilgisayar ve onunla çalışan diğer birimlerin toplam tüketimi işi değiştirir. Monitörü ve ses donanımını gösterdik örneğin. Kullandığımız güç kaynağı çok iyi olduğundan şebekeye binen yük de az.
Printer HP845C


Nintendeo Wii


Wii ile Mario Kart oynadık. İnanılmaz az güç tüketiyor.
Tasarruf Tedbirleri
Yukarıdaki sonuçlara göre enerji tasarrufu için yapılabilecekler şunlar.
* Klasik ampüllerden kurtulun. Ekonomik ampülleri seçin. Ancak alırken dandik Çin malları yerine Philips gibi iyi markaları seçin.
* Beyaz eşya alırken A sınıfı almaya bakın. Bu yazımızda kötü ürün olmadığı için kıyaslayamıyoruz. Ancak buzdolabı gibi sürekli fişte olan bir cihazı A sınıfı almanın kesinlikle akıllı bir yatırım olacağını söyleyebiliriz.
* Elektrikli süpürgeler güçlü motorlara sahipler. Dolayısıyla güç harcamaları yüksek. Ancak testte de gördüğümüz gibi devirlerini düşürdüğümüzde güç tüketimleri çok düşebiliyor. Süpürge alırken motorun devrini ayarlamanıza izin veren bir model seçin. Ve üşenmeyip zemine göre ayar yapın. Her yüzey için tam güce ihtiyacınız yok.
* Ütünün klimadan fazla güç harcayabildiğini gördük. Tasarruf için iyi bir ütü almak da buzdolabı gibi akıllı bir yatırım olur. Zira her ütü aynı hızda ısınmıyor. Testteki ütü 1800Watt harcıyor ancak saniyeler içinde ısınıyor. Markasız ütülerin çok daha uzun sürelerde ısındığını yaşayarak gördüm. Buradaki tasarruf sağlaycak bir diğer şey ise ütü yapılacak giysileri biriktirmek. Ütüyü her defasında sıfırdan ısıtmak yerine bir kere ısıtıp toplu ütü yapmak daha az elektrik parası ödemek demek. Ütünün en uzun süre elektrik harcadığı dönem, soğuk konumdan kullanım sıcaklığına geçiş dönemi. Bir kere ısındıktan sonra sıcaklığını korumak için çok kısa sürelerde bekliyorsunuz.
* CRT/Tüplü monitörünüz varsa ve bilgisayarınızı uzun süre kullanıyorsanız hemen LCD'ye geçin. İş yerinde birden fazla tüplü monitör kullanıyorsanız yazıyı okumayı bırakıp mağazaya koşun. Durduğunuz her saniye zarar.
* LCD monitör kullanırken özellikle yazı işiniz varsa, monitörü text moduna getirin ve %50'ye varan tasarruf sağlayın. Bu mod yoksa üşenmeyin elle ayar yapın. Bilgisayarınızın başından uzun süreli ayrılacaksanız monitörü kapatın.
* Bilgisayarınıza bağlı çevre birimlerini, hoparlör, printer, scanner vs, kendi üzerlerinden de kapatın. Belki az güç harcıyorlar ama hiç kapatmazsanız 5W oradan 10W diğerinden derken toplamda 7/24 çalışıp faturayı etkileyecek hale gelebilirler.
* Vantilatörünüz çok kötü değilse uzun süre orta ayarda çalıştırabilirsiniz. Klimayla kıyaslanamaz bile.
* Klimanızı yirmili derecelerde tutun ve odanın kapı ve penceresinin kapalı olduğuna emin olun. Klima motoru ne kadar az çalışmak zorunda kalırsa o kadar iyi.
* Bilgisayarınıza verimi yüksek güç kaynağı alın.
* Bilgisayarınızda en çok güç tüketen parça genelde ekran kartıdır. Daha az oyun oynayarak ya da Wii alarak güç tasarrufu sağlayabilirsiniz
Yazıdan çıkan bir diğer sonuç ise devletin bizden şebekeye binen yük için fatura kesmemesi nedeniyle şanslı oluşumuz. Biz genelde kaliteli ürünler inceledik ama ona rağmen güç faktörünün kötü olduğu durumlar ortaya çıktı. Ucuz cihazlarda durum daha da vahim olacaktır.
Bu test ile anakart ve hatta işlemci gibi bileşenlerdeki güç koruma modları ile tasarruf yapmaya çalışmanın aslında çok da mantıklı bir iş olmadığını gördük. Bunların olmadığı test sistemi bile gayet makul bir harcama yaptı. Saydığımız diğer cihazlardan çok çok daha fazla tasarruf yapabilirsiniz. Özellikle anakartların kıl tüy güç hesaplamalarına gelene kadar dikkat etmemiz gereken çok şey var. İş yerlerinde ise bilgisayarların tüketim hesapları biraz daha ince düşünülmeli. Bir bilgisayarla faturayı değiştiremezsiniz fazla ama 10 bilgisayarda alınacak güç tasarruf tedbirleri etkisini gösterecektir.
Alıntıdır.