..:: Hackhell Edebiyat Defteri ::..

Gizli Özne

New member
Katılım
27 May 2007
Mesajlar
5,366
Reaction score
0
Puanları
0
Yaş
38
Konum
♀ ♥ ♂
Edebiyat-Defteri.gif



hhsmile.gif



TÜRK EDEBİYATI


İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK EDEBİYATI​

2-Yazılı Edebiyat



İSLAMİ DEVİR TÜRK EDEBİYATI​



BATI ETKİSİNDE GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI​



------------------------------------------------------------------------------------​



YAZARLARIMIZ - ŞAİRLERİMİZ

HALK EDEBİYATI

Aşık Edebiyatı
Köroğlu
Karacaoğlan

Tekke ve Tasavvuf Edebiyatı​


DİVAN EDEBİYATI

Baki
Nabi


TANZİMAT EDEBİYATI

1.Dönem

2.Dönem​
Nabizade Nazım​


SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI


Bağımsızlar​

------------------------------------------------------------------------------------​


EKLENECEKLER​

YAZARLARIMIZ ŞAİRLERİMİZ


FECR-İ ATİ EDEBİYATI

Ahmet Haşim
Refik Halit Karay
AIİ Canip Yöntem
Fuat Köprülü
Yakup Kadri Karaosmanoğlu

MİLLİ (ULUSAL) EDEBİYAT

Ziya Gökalp
Mehmet Emin Yurdakul
Ömer Seyfettin
Yakup Kadri Karaosmanoğlu
Fuat Köprülü
Reşat Nuri Güntekin
Halide Edip Adıvar
Refik Halit Karay

BEŞ HECECİLER
Faruk Nafiz Çamlıbel
Yusuf Ziya Ortaç
Enis Behiç Koryürek
Halit Fahri Ozansoy
Orhan Seyfi Orhun

YEDİ MEŞALECİLER
Ziya Osman Saba
Sabri Esat Siyavuşgil
Kenan Hulusi
Yaşar Nabi Nayır
Cevdet Kudret Solok
Muammer Lütfi Vasfir
Mahir Kocatürk

CUMHURİYET DÖNEMİ

Yahya Kemal Beyatlı
Ahmet Hamdi Tanpınar
Memduh Şevket Esendal
Sait FaikAbasıyanık
Peyami Safa
Falih Rıfkı Atay
Nurullah Ataç
Su ut Kemal Yetkin
Abdülhak Şinasi Hisar

GARİPÇİLER (BİRİNCİ YENİ)
Orhan Veli Kanık
Melih Cevdet Anday
Oktay Rifat Horozcu

İKİNCİ YENİ
İlhan Berk
Turgut Uyar
Cemal Süreya
Sezai Karakoç
Ece Ayhan
Edip Cansever
Ülkü Tamer

DİĞER SANATÇILAR
Ahmet Kutsi Tecer
Ahmet Muhip Dıranas
Cahit Sıktı Tarancı
Fazıl Hüsnü Dağlarca
Halikarnas Balıkçısı
Kemalettin Kamu
Cahit Külebi
Haldun Taner
Behçet Necatigil
Tarık Buğra
Sabahattin Eyüboğlu
Necip Fazıl Kısakürek
Kemal Tahir
Orhan Kemal
Yaşar Kemal​







rica-ederim.gif
 
endişe her zaman için insanı daha iyiye götürür kanaatindeyim fakat aşırı olmadan elbette ki emeğinin boşa gitmesi söz konusu değil herkes ilgilenmese de bir çoğumuz için faydalı ve gerekli bilgiler bunlar
 
Çok güzeL bir konu...Lise yıLLarından hatırLıyorum...=) Te$ekkürLer
 
harikasın yaww.çok güzel çalışma.ellerin dert görmesin.:)
 
teşekkürler cok güzel çalışma Ellerin dert görmesin kardeşim
 
bana aşık tarzı halk edbiyatı mazım biçimi ve dini tasavvuf tarzı halk edebiyatının karşılaştırılması lütfern yardımcı olursanız çok sevinirim şimdidrn teşekürler

bana aşık tarzı halk edbiyatı mazım biçimi ve dini tasavvuf tarzı halk edebiyatının karşılaştırılması lütfern yardımcı olursanız çok sevinirim şimdidrn teşekürler
 
bana aşık tarzı halk edbiyatı mazım biçimi ve dini tasavvuf tarzı halk edebiyatının karşılaştırılması lütfern yardımcı olursanız çok sevinirim şimdidrn teşekürler


1-Aşık edebiyatı nazım biçimlerini görebilmen için konuya tıklaman yeterli :D

2-Her iki konuya göz attığın zaman dönemlerin genel özelliklerinin verilmiş olduğunu göreceksin.Karşılaştırma yapmak için bu özellikleri biraz incelemen yeterli


Bu Aşık Edebiyatı için:
Özellikleri:

1) Aşık veya ozan denilen kişilerin, saz eşliğinde söyledikleri şiirlerden oluşur.
2) Genelde sözlü olmasına rağmen şairler, şiirlerini “cönk” dedikleri defterlerde toplamışlardır.
3) Şairler, sazlarını omuzlarına alarak köy köy, kasaba kasaba, şehir şehir dolaşmışlardır.
4) Şiirlerde anlatım içten, canlı ve yalındır.
5) Şairler, halkın içinden çıktığından halk dilini kullanmışlardır. Bu sade dil 18. ve 19. yüzyıllarda bazı şairler tarafından Divan Edebiyatı’nın etkisinde kalmasıyla eski arılığını kaybetmiştir.
6) Nazım birimi dörtlüktür.
7) Koşma, semai, destan, varsağı gibi nazım şekilleri kullanılmıştır.
8) Hece ölçüsünün 7’li, 8’li ve 11’li kalıplarına ağırlık verilmiştir.
9) Aşk, tabiat, gurbet, ayrılık, ölüm, özlem, kıskançlık, yiğitlik, toplumun sorunları, insan davranışları, bunlarla ilgili eleştiriler konu olarak işlenmiştir.
10) Şiirlerin son dörtlüğünde şairin adı veya mahlası geçer.
11) Göz kafiyesi anlayışı yerine, kulak kafiyesine ağırlık verilmiştir. Yani kafiye için aynı sesin kullanılmasına gerek yoktur. Buna göre p/b , ç/ş, t/d, l/ n gibi seslerle de kafiye yapılmıştır.
12) Genellikle yarım ve cinaslı kafiye kullanılmıştır.
13) Benzetme (teşbih) ve kişileştirme (teşhis) dışında edebi sanatlara fazla yer verilmemiştir.
14) Bazı ürünlerde yöresel özellikler görülür.
15) Şiirler genellikle hazırlık olmaksızın irticalen yani içe doğduğu gibi söylenir.
16) Divan Edebiyatı’nda görülün kalışlaşmış benzetmeler (mazmun) Halk Edebiyatı’nda da vardır. Buna göre sevgili anlatılırken yeşil başlı ördek, inci diş, elma yanak, badem göz, kiraz dudak, keman kaş, sırma saç, selvi boy gibi benzetmeler kullanılmıştır.
17) Divan Edebiyatı daha çok düşünceye önem verdiği için soyut bir edebiyattır. Halk Edebiyatı’nda ise şair gördüğünü, yaşadığını anlatır. Bu nedenle Aşık Edebiyatı, somut bir edebiyattır. Ayrıca Divan Edebiyatı’nda sevgilinin tipi çizilir, adı söylenmez. Halk Edebiyatı’nda ise sevgilinin adı (Elif, Ayşe...) vardır.
18) Şiirler, işlenen konulara göre “koçaklama, güzelleme, taşlama, ağıt” gibi adlar alır.
19) Aşık Edebiyatı hayali olaylardan çok, gerçekçiliğin ön plana çıktığı bir edebiyattır.


Bu da Dini-Tasavvufi Türk edebiyatı için:

En belirgin özellikleri şunlardır:

1) Kurucusu 12. yüzyılda Doğu Türkistan’da yetişen Hoca Ahmet Yesevi’dir.
2) Tekke Edb., Anadolu’da 13. y.y.’dan itibaren gelişmiştir.
3) Bu edebiyat şairleri tarikat merkezi olan tekkelerde yetişmiştir.
4) Nazım birimi genellikle dörtlüktür.
5) Hem aruz hem hece vezni kullanılmıştır.
6) Şiirlerin çoğu ezgilidir.
7) Allah, insan, felsefe, doğruluk, ibadet gibi konular işlenmiştir.
8) İlahi, nefes, nutuk, devriye, şathiye, deme gibi nazım şekilleri kullanılmıştır.
9) Dili Aşık Edebiyatı’na göre ağır, Divan Edb.’na göre sadedir.
10) Aşık, maşuk, şarap, saki gibi mazmunlara yer verilmiştir.


Bunları inceleyip ortak ve farklı özellikleri belirterek karşılaştırma yapabilirsin:goz:

örnek:
Aşık edebiyatında aşk, tabiat, gurbet, ayrılık, ölüm, özlem, kıskançlık, yiğitlik, toplumun sorunları, insan davranışları, gibi konular işlenirken Dini-Tasavvufi Türk edebiyatında Allah, insan, felsefe, doğruluk, ibadet gibi konular işlenmiştir.

Hadi kolay gelsin :goz:
 
Geri
Üst