Napoleon Dynamite’in Aşk Mevsimi

kent55

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
23 May 2008
Mesajlar
31,409
Reaction score
0
Puanları
0
Konum
ѕαмѕυηѕρσя





642454_b0bcd02aff4ad0f30884267d739a485e.jpg


Wes Anderson’ın “Çılgın Liseliler” ile 12 sene önce başlattığı ve geçen süreçte “Napoleon Dynamite”, “Juno” ve “Jerome’un Planı” gibi kayda değer eserler veren anti-kahramanlı absürd gençlik komedisi alanının yeni bir ürünü. “Çömez”, bu alternatif bağımsız sinema formülüne tutunmasına ve ondan genç erkek-olgun kadın ilişki meselesine açılmasına karşın, yaratıcısı Jeffrey Fine’ın senaryosal başarısını yönetmenliğe taşıyamaması ile irtifa kaybediyor. Ancak yine de alanda yapılan şeyleri ‘Çılgın Liseliler-Aşk Mevsimi’ karışımı bir yapıyla sunan saygı duyulası metni, oyunculukları ve espri skalasıyla dikkat çekici bir eser var karşımızda.

Filmin fragmanı için tıklayınız...


Son 10 yılda bağımsız sinemada çokça görmeye alıştığımız anti-kahramanlı, çizgi romansı ve işlevsiz aileli absürd komedi geleneğinin son temsilcilerinden biri. Amerikan bağımsız sinemasının tipik bir örneği olan “Çömez” (“Cherry”, 2010), geleceğin Jason Schwartzman’ı olma konusunda ant içmiş Kyle Gallner’ın Cherry lakaplı ana karakteri Aaron’dan güç alıyor çokça. Bu bağlamda da Wes Anderson’ın bu eğilimden 1998’de çıkarttığı ‘gençlik komedisi’ ayağına yeni bir ekleme yapmakta sıkıntı çekmiyor.

Gerçek bir yönetmenin eksikliği hissediliyor

“Çömez”, “Çılgın Liseliler” (“Rushmore”, 1998), “Napoleon Dynamite” (2004), “Jerome’un Planı” (“Art School Confidential”, 2006), “Rocket Science” (2007) ve “Juno” (2007) gibi bu konseptin içinde ihtisas yapmış yönetmenlerin işlerinin en genç temsili. Ancak belli ki Fine, henüz Wes Anderson, Jared Hess, Terry Zwigoff veya Jason Reitman gibi ‘alternatif çizgi roman’ gözü olan bir yönetmen değil. Bu noktada da üçüncü filmini vermesine karşın TV odaklı çalışmasının bedelini ağır ödemiş gibi. Zira filmin görüntü yönetmeninin ve kurgucusunun da aynı tabandan gelmesiyle birlikte neredeyse ‘görsel yapısız’ bir eserle yüzleşiyoruz.

Böylelikle aslında fazlaca ciddiye alınabilecek bir yapıt, karakterlerine, oyuncularına, senaryosuna ve iddialı meselesine odaklanarak sadece hoşça vakit geçirir hale gelmiş. Fine’ın kalemindeki özeni sürdürürse yönetmenlikte de işlev verebileceğini düşünmek olası. Ancak buradaki eserin RED’in el kamerası algısı ile ürediğini ve kaza sahnesi başta olmak üzere birkaç dönüş noktasında hasar gördüğü söylenebilir. Tüm zaaflarına karşın samimiyeti, espri yaratma becerisi ve çok boyutlu karakterleriyle kendini izlettirdiğine şüphe yok.

“Aşk Mevsimi”nin izinde bir genç erkek-olgun kadın ilişkisi omurgası kurmuş

Açılış sekansındaki ‘okula nerd (ezik-kaybeden) olarak girdim’ içsesinden başlayarak gerçek bir ‘alternatif’ koku filmin ruhuna sinmiş. Bu bağlamda da Kyle Gallner, Laura Allen, Brittany Robertson ve D.C. Pierson; ‘kaybeden’, ‘olgun aşık’, ‘genç sevgili’ ve ‘çapkın arkadaş’ gibi klişe prototiplerde samimi performanslar sergiliyorlar. Film de bundan güç alarak Mike Nichols’ın “Aşk Mevsimi”ne (“The Graduate”, 1967) atıfta bulunan bir olgun kadın-genç erkek ilişkisi mizansenine meylediyor.

Buradan çıkarttıkları konusunda ‘14 yaşındaki kız mı, 30 yaşındaki kadın mı?’ gibi tabusal soruların izini sürmesiyle ilginç noktalara açılıyor “Çömez” açılmasına. Hatta senaryosal anlamda dramatik çatısında kimi boşlukları olsa da Fine’ın eğlenceli bir ‘seks komedisi’ güdüsü aşıladığını da itiraf etmeliyiz. Ancak bu cesur meseleyi Roger Michell’in “Ana”sı (“The Mother”, 2003) ya da Richard Eyre’ın “Skandal”ı (“Notes on a Scandal”, 2006) kadar çekici ya da iddialı bir noktaya taşıyamıyor bir türlü yönetmen.

Sadece samimi, izlenir, şaşılası ve eğlenceli noktalara götürüyor. Bağlandığı yerin doğru olduğunu söyleyebilsek de filmin, ileride çıkaracağı yıldız oyuncu oranıyla anılabileceğini tahmin etmek daha realist bir yaklaşım olur. Zira ne çizgi romansı absürd gençlik komedisi alanında, ne de genç-olgun ilişkisi konseptinde daha önce görmediğimiz yerlere açılabiliyor bu eser. Ancak ‘gençliğin arasında tabuları araştıran bir film’ etiketiyle izleyicisine hoşça vakit geçirme imkanı sunduğunun farkında olması sevindirici “Çömez”in.

FİLMİN NOTU: 5.5

Künye:

Çömez (Cherry)
Yönetmen: Jeffrey Fine
Oyuncular: Kyle Gallner, Laura Allen, Brittany Robertson, Esai Morales, D.C. Pierson, Zosia Mamet, Matt Walsh
Süre: 98 dk.
Yapım Yılı: 2010











 
Geri
Üst