gizemliperikizi
New member
- Katılım
- 20 Haz 2005
- Mesajlar
- 479
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
AZ GÖRME - TARİFLER VE KAVRAMLAR - 1
Az görenler, görenler ve körler arasındaki bölümü oluşturan, az görmenin oldukça farklı çeşitliliğine bağlı olarak değişik davranış kalıpları olan, toplumda özellikleri bilinmeyen bir grubu oluşturur. Genelde toplum az görenleri, gören olarak kabul eder ve o tip davranış bekler. Bu nedenle görüş açısından az görenler kimlik arayışında olup, toplumun beklentileri doğrultusunda hareket etme gereksinimi duyar.
Günümüze kadar yapılan az görme tarifleri, az görenlerin görsel işlevselliğini tarif etmekten uzaktır. Dünya Sağlık Teşkilatı (WHO 1992), az görmeyi, tedavi veya standart görme kusuru düzeltildikten sonra görme keskinliği 20/60`dan ışık hissine kadar olan veya görme alanı fixasyon noktasından itibaren 200 ve daha az olan görme diye tarifler. Günlük aktiviteleri yerine getirirken kullandığımız görüş bizim "İŞLEVSEL GÖRÜŞÜ"müzdür (FUNCTIONAL VISION). Olan görmeyi kişinin kullanış biçimi ise "GÖRMENİN VERİMLİLİĞİ" dir. (VISUAL EFFICIENCY)
Bir cisme bakışların odaklanması, hareketli cisimlerin takip edilmesi, eğitimciler açısından görsel fonksiyonlar olarak nitelenirken, tıp adamları görsel fonksiyonları görme keskinliği, görme alanı, kontrast duyarlılık gibi fonksiyonlar olarak tanımlamaktadırlar. Eğitimciler bu konulara "GÖRSEL KABİLİYET" olarak bakmaktadır. Modern bir heykelin değişik bakış açılarından farklı görünmesi gibi görmenin kaybı, değişik açılardan bakınca farklı olarak ele alınmaktadır.
Bunu aşağıdaki tablo ile izah edebiliriz.
TABLO 1
Görme Rahatsızlıkları
(Visual Disorder) Görme Bozukluğu
(Visual Impairment) Görme yetmezliği
(Visual Disability) Görme Engelli Olma
(Visually Handicapped)
Organ
İnsan
Anatomik
Değişiklikler İşlevsel
Değişiklikler Beceri ve
Kabiliyetler Sosyal Ekonomik
Sorunlar
August Colenbrander MD. Journal of Videology Apr. 1996, S: 14
Az görenler, görenler ve körler arasındaki bölümü oluşturan, az görmenin oldukça farklı çeşitliliğine bağlı olarak değişik davranış kalıpları olan, toplumda özellikleri bilinmeyen bir grubu oluşturur. Genelde toplum az görenleri, gören olarak kabul eder ve o tip davranış bekler. Bu nedenle görüş açısından az görenler kimlik arayışında olup, toplumun beklentileri doğrultusunda hareket etme gereksinimi duyar.
Günümüze kadar yapılan az görme tarifleri, az görenlerin görsel işlevselliğini tarif etmekten uzaktır. Dünya Sağlık Teşkilatı (WHO 1992), az görmeyi, tedavi veya standart görme kusuru düzeltildikten sonra görme keskinliği 20/60`dan ışık hissine kadar olan veya görme alanı fixasyon noktasından itibaren 200 ve daha az olan görme diye tarifler. Günlük aktiviteleri yerine getirirken kullandığımız görüş bizim "İŞLEVSEL GÖRÜŞÜ"müzdür (FUNCTIONAL VISION). Olan görmeyi kişinin kullanış biçimi ise "GÖRMENİN VERİMLİLİĞİ" dir. (VISUAL EFFICIENCY)
Bir cisme bakışların odaklanması, hareketli cisimlerin takip edilmesi, eğitimciler açısından görsel fonksiyonlar olarak nitelenirken, tıp adamları görsel fonksiyonları görme keskinliği, görme alanı, kontrast duyarlılık gibi fonksiyonlar olarak tanımlamaktadırlar. Eğitimciler bu konulara "GÖRSEL KABİLİYET" olarak bakmaktadır. Modern bir heykelin değişik bakış açılarından farklı görünmesi gibi görmenin kaybı, değişik açılardan bakınca farklı olarak ele alınmaktadır.
Bunu aşağıdaki tablo ile izah edebiliriz.
TABLO 1
Görme Rahatsızlıkları
(Visual Disorder) Görme Bozukluğu
(Visual Impairment) Görme yetmezliği
(Visual Disability) Görme Engelli Olma
(Visually Handicapped)
Organ
İnsan
Anatomik
Değişiklikler İşlevsel
Değişiklikler Beceri ve
Kabiliyetler Sosyal Ekonomik
Sorunlar
August Colenbrander MD. Journal of Videology Apr. 1996, S: 14