1001Design
330i ///M3 Design
'Uluslararası muhasebe standardı' CHP'ye göre ulusal şirketleri bitirecek
ANKARA - Uluslararası Para Fonu IMF ve TÜSİAD başta olmak üzere iş dünyasının bir an evvel yasalaştırılmasını istediği Türk Ticaret Kanunu (TTK) Tasarısı, tüketicilere de yeni haklar getiriyor. Tasarı yasalaştığında rötar yapan uçak, tren, otobüs seferleri için yolcular uğradıkları zarar için tazminat alabilecek. Yolcular zarara uğramasa bile taşıyıcıdan üç bilet ücreti tutarında tazminat isteyebilecek.
1535 maddelik tasarı
Türkiye Sanayici ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) geçen hafta CHP lideri Deniz Baykal ve hükümet nezdinde girişimde bulunduğu 1535 maddelik tasarı, gündemde bulunmasına rağmen dün de TBMM Adalet Komisyonu'nda görüşülemedi. CHP'li milletvekilleri, komisyon gündemindeki vetolu Vakıflar Kanunu yerine öncelikle TTK tasarısının görüşülmesini isterken, tasarının görüşmeleri bugüne bırakıldı.
Tasarıda iş dünyasının yanı sıra tüketicileri de çok yakından ilgilendiren hükümler yer alıyor. Örneğin, kendisini 'Paris'ten diplomalı tanıtan terzilere ya da kuaförlere' karşı tüketiciyi koruyan tasarı, taşımacılıkla ilgili de önemli düzenlemeler içeriyor.
Talebin bir yıl süresi var
Tüketicilerin, tasarıya göre taşımadan doğan hasar, ölüm, yaralanmayla ilgili tüm haklar için bir yıl içinde talepte bulunmak zorunda olduklarını unutmamaları gerekiyor. Zira bu haklar bir yılda zamanaşımına uğrayacak.
Bu süre, eşya taşımasında eşyanın gönderilene teslimi, yolcu taşımasında yolcunun ulaşma merkezine varma tarihinden başlayacak. Evden eve taşımacılıkta sık karşılaşılan kaybolma veya hasar durumlarında taşıyıcı, taşınan eşyanın hacminin her metreküpü başına 2 bin YTL'ye kadar tazminat ödemekle yükümlü olacak. Uçak, gemi, tren, otobüsle yolcu taşımacılığında yapılamayan sefer için yolcuya yeni sefer öneremeyen taşıyıcı, bilet ücretiyle bilet ücretinin üç katı tutarında tazminat ödeyecek. Taşıyıcının kusuru bulunmayan hallerde ise yolcu, aynı şartlarda kendisine önerilen seferi haklı bir sebep olmaksızın reddederse bile taşıma ücretini alabilecek. Ya da aracın hareketi gecikirse, yolcu sözleşmeden cayıp, ödediği ücreti ve varsa zararını taşıyıcıdan talep edebilecek.
Yolcu, gecikmeye rağmen yolculuğu yapmışsa, sadece gecikmeden doğan zararının tazminini isteyebilecek. Gecikme nedeniyle doğmuş herhangi bir zarar ispat edilemese bile, mahkeme, ödenen bilet parasının üç misli tazminata karar verecek.
Mükerrer koltuk satışı
Ayrıca yapılan sefer sırasında aracın, tarifede bulunmayan bir yerde durması, güzergâh değiştirmesi ya da hedefe geç ulaşması halinde de yolcu, taşıyıcıdan tazminat talep edebilecek.
Taşıyıcının sorumlulukları bu kadar da değil. Bilette belirtilen yerin başka bir kişiye verilmesi, bilette gösterilen araç yerine, onunla aynı düzeyde olmayan başka bir aracın sefere konulması, aracın belirli saatinden önce hareket etmesi nedeniyle yolcunun yetişememesi, araçta ilkyardım malzemelerinin ve ilaçlarının bulundurulmamasından da yine taşıyıcı sorumlu olacak.
Şirketten borç almak yok
Herhangi bir zarar ispat edilmese bile taşıyıcı, bilet parasının üç katını tazminat olarak ödemekle yükümlü olacak. Taşıyıcı, yolcuların kazaya uğramalarından doğacak zararı tazmin etmekle yükümlü olacak.
Yolcunun kaza sonucunda ölmesi halinde, onun yardımından yoksun kalanlar, uğradıkları zararın tazminini, taşıyıcıdan isteyebilecekler. Ancak taşıyıcı, kazanın, en yüksek özeni göstermesine rağmen kaçınamayacağı ve önleyemeyeceği bir nedenle ileri geldiğini ispat ederse tazminat ödemeyecek. Tasarı, içerdiği bazı düzenlemelerle şirketler karşısında savunmasız durumdaki küçük ortakların çıkarlarını korumak amacıyla, anonim şirketlerde (AŞ) büyük hissedarların şirketten borç almasını da yasaklıyor. Böylece ortakların şirket kasasını kullanmaları, kişisel harcamalarını bu kanal üzerinden yapmaları engellenecek.
İzinsiz arza düzenleme
1535 maddelik tasarıda tüketicinin lehine başka düzenlemeler de var. Kombassan ve Endüstri Holding örneklerinde olduğu gibi yeşil sermayeli holding benzeri oluşumların vatandaşı bir daha suiistimal etmemesi için de tasarıya madde konuldu. Buna göre, bir anonim şirket kurmak veya sermaye artırmak amacı ya da vaadiyle halktan para toplanabilmesi için Sermaye Piyasası Kurulu'ndan (SPK) önceden izin alınacak. Bu hükme aykırı olarak para toplayanlar ve eylemden haberli olan kurumlarla ilgili şirketin yönetim kurulu üyeleri, toplanan para tutarınca müteselsilen sorumlu olacaklar.
CHP'nin itirazı denetime
AKP'nin tasarıyı engellemekle suçladığı CHP'liler, tasarının özüne bir itirazları bulunmadığını, uzmanlarca ve sivil toplum örgütlerince karşı çıkılan maddelerin yeniden gözden geçirilmesini istediklerini belirtti. İtirazların başında da denetim konusu geliyor. Mustafa Özyürek ve Mehmet Küçükaşık'ın dile getirdiği CHP'nin tasarıya ilişkin bazı itirazları özetle şöyle:
# Tasarıyla denetim tamamen uluslararası büyük denetim kuruluşlarına bırakılmaktadır. Tasarıya göre anonim şirketler için sadece uluslararası muhasebe standartlarına göre denetim yapılabilecek. Bu denetimi dünyada sadece dört-beş denetim şirketi yapmaktadır. BDDK ile SPK tarafından öngörülen zorunlu denetimler için halen bu şirketlerin dördü Türkiye'de faaliyet gösteriyor.
Tasarı bu haliyle çıkarsa, bütün anonim şirket denetimleri de artık sadece bu dört şirket veya onların taşeronları tarafından yapılabilecek. Oysa küçük şirketlerle halka açık olmayan şirketlerin denetiminin bir veya iki mali müşavir tarafından yapılmasına olanak sağlanırsa KOBİ'lerin o şirketlere mahkûm olmaları da önlenmiş olur.
# Tasarının ticari işletme, ticaret şirketleri, sigorta hukuku gibi bölümlerinde uluslararası entegrasyon daha fazla önemsenmiş görünüyor. Küreselleşmeye uyum adına ulusal şirket ve kuruluşların kendilerini koruyabilecekleri hiçbir yasal düzenleme bırakılmamıştır. Buna karşılık, uluslararası sermayenin önündeki en küçük engeller bile kaldırılmıştır.
radikal.com.tr

ANKARA - Uluslararası Para Fonu IMF ve TÜSİAD başta olmak üzere iş dünyasının bir an evvel yasalaştırılmasını istediği Türk Ticaret Kanunu (TTK) Tasarısı, tüketicilere de yeni haklar getiriyor. Tasarı yasalaştığında rötar yapan uçak, tren, otobüs seferleri için yolcular uğradıkları zarar için tazminat alabilecek. Yolcular zarara uğramasa bile taşıyıcıdan üç bilet ücreti tutarında tazminat isteyebilecek.
1535 maddelik tasarı
Türkiye Sanayici ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) geçen hafta CHP lideri Deniz Baykal ve hükümet nezdinde girişimde bulunduğu 1535 maddelik tasarı, gündemde bulunmasına rağmen dün de TBMM Adalet Komisyonu'nda görüşülemedi. CHP'li milletvekilleri, komisyon gündemindeki vetolu Vakıflar Kanunu yerine öncelikle TTK tasarısının görüşülmesini isterken, tasarının görüşmeleri bugüne bırakıldı.
Tasarıda iş dünyasının yanı sıra tüketicileri de çok yakından ilgilendiren hükümler yer alıyor. Örneğin, kendisini 'Paris'ten diplomalı tanıtan terzilere ya da kuaförlere' karşı tüketiciyi koruyan tasarı, taşımacılıkla ilgili de önemli düzenlemeler içeriyor.
Talebin bir yıl süresi var
Tüketicilerin, tasarıya göre taşımadan doğan hasar, ölüm, yaralanmayla ilgili tüm haklar için bir yıl içinde talepte bulunmak zorunda olduklarını unutmamaları gerekiyor. Zira bu haklar bir yılda zamanaşımına uğrayacak.
Bu süre, eşya taşımasında eşyanın gönderilene teslimi, yolcu taşımasında yolcunun ulaşma merkezine varma tarihinden başlayacak. Evden eve taşımacılıkta sık karşılaşılan kaybolma veya hasar durumlarında taşıyıcı, taşınan eşyanın hacminin her metreküpü başına 2 bin YTL'ye kadar tazminat ödemekle yükümlü olacak. Uçak, gemi, tren, otobüsle yolcu taşımacılığında yapılamayan sefer için yolcuya yeni sefer öneremeyen taşıyıcı, bilet ücretiyle bilet ücretinin üç katı tutarında tazminat ödeyecek. Taşıyıcının kusuru bulunmayan hallerde ise yolcu, aynı şartlarda kendisine önerilen seferi haklı bir sebep olmaksızın reddederse bile taşıma ücretini alabilecek. Ya da aracın hareketi gecikirse, yolcu sözleşmeden cayıp, ödediği ücreti ve varsa zararını taşıyıcıdan talep edebilecek.
Yolcu, gecikmeye rağmen yolculuğu yapmışsa, sadece gecikmeden doğan zararının tazminini isteyebilecek. Gecikme nedeniyle doğmuş herhangi bir zarar ispat edilemese bile, mahkeme, ödenen bilet parasının üç misli tazminata karar verecek.
Mükerrer koltuk satışı
Ayrıca yapılan sefer sırasında aracın, tarifede bulunmayan bir yerde durması, güzergâh değiştirmesi ya da hedefe geç ulaşması halinde de yolcu, taşıyıcıdan tazminat talep edebilecek.
Taşıyıcının sorumlulukları bu kadar da değil. Bilette belirtilen yerin başka bir kişiye verilmesi, bilette gösterilen araç yerine, onunla aynı düzeyde olmayan başka bir aracın sefere konulması, aracın belirli saatinden önce hareket etmesi nedeniyle yolcunun yetişememesi, araçta ilkyardım malzemelerinin ve ilaçlarının bulundurulmamasından da yine taşıyıcı sorumlu olacak.
Şirketten borç almak yok
Herhangi bir zarar ispat edilmese bile taşıyıcı, bilet parasının üç katını tazminat olarak ödemekle yükümlü olacak. Taşıyıcı, yolcuların kazaya uğramalarından doğacak zararı tazmin etmekle yükümlü olacak.
Yolcunun kaza sonucunda ölmesi halinde, onun yardımından yoksun kalanlar, uğradıkları zararın tazminini, taşıyıcıdan isteyebilecekler. Ancak taşıyıcı, kazanın, en yüksek özeni göstermesine rağmen kaçınamayacağı ve önleyemeyeceği bir nedenle ileri geldiğini ispat ederse tazminat ödemeyecek. Tasarı, içerdiği bazı düzenlemelerle şirketler karşısında savunmasız durumdaki küçük ortakların çıkarlarını korumak amacıyla, anonim şirketlerde (AŞ) büyük hissedarların şirketten borç almasını da yasaklıyor. Böylece ortakların şirket kasasını kullanmaları, kişisel harcamalarını bu kanal üzerinden yapmaları engellenecek.
İzinsiz arza düzenleme
1535 maddelik tasarıda tüketicinin lehine başka düzenlemeler de var. Kombassan ve Endüstri Holding örneklerinde olduğu gibi yeşil sermayeli holding benzeri oluşumların vatandaşı bir daha suiistimal etmemesi için de tasarıya madde konuldu. Buna göre, bir anonim şirket kurmak veya sermaye artırmak amacı ya da vaadiyle halktan para toplanabilmesi için Sermaye Piyasası Kurulu'ndan (SPK) önceden izin alınacak. Bu hükme aykırı olarak para toplayanlar ve eylemden haberli olan kurumlarla ilgili şirketin yönetim kurulu üyeleri, toplanan para tutarınca müteselsilen sorumlu olacaklar.
CHP'nin itirazı denetime
AKP'nin tasarıyı engellemekle suçladığı CHP'liler, tasarının özüne bir itirazları bulunmadığını, uzmanlarca ve sivil toplum örgütlerince karşı çıkılan maddelerin yeniden gözden geçirilmesini istediklerini belirtti. İtirazların başında da denetim konusu geliyor. Mustafa Özyürek ve Mehmet Küçükaşık'ın dile getirdiği CHP'nin tasarıya ilişkin bazı itirazları özetle şöyle:
# Tasarıyla denetim tamamen uluslararası büyük denetim kuruluşlarına bırakılmaktadır. Tasarıya göre anonim şirketler için sadece uluslararası muhasebe standartlarına göre denetim yapılabilecek. Bu denetimi dünyada sadece dört-beş denetim şirketi yapmaktadır. BDDK ile SPK tarafından öngörülen zorunlu denetimler için halen bu şirketlerin dördü Türkiye'de faaliyet gösteriyor.
Tasarı bu haliyle çıkarsa, bütün anonim şirket denetimleri de artık sadece bu dört şirket veya onların taşeronları tarafından yapılabilecek. Oysa küçük şirketlerle halka açık olmayan şirketlerin denetiminin bir veya iki mali müşavir tarafından yapılmasına olanak sağlanırsa KOBİ'lerin o şirketlere mahkûm olmaları da önlenmiş olur.
# Tasarının ticari işletme, ticaret şirketleri, sigorta hukuku gibi bölümlerinde uluslararası entegrasyon daha fazla önemsenmiş görünüyor. Küreselleşmeye uyum adına ulusal şirket ve kuruluşların kendilerini koruyabilecekleri hiçbir yasal düzenleme bırakılmamıştır. Buna karşılık, uluslararası sermayenin önündeki en küçük engeller bile kaldırılmıştır.
radikal.com.tr