Fallout mu ? Oldum olası toxic bir hikaye...

Fallout,1997 yılında Black Isle Studios tarafından yapılmış ( ki onlar daha Black Isle ismini almadan ) ve Interplay tarafından yayımlanmıştı. Fallout aslında EA' in isim haklarını elinde bulundurduğu Wasteland adlı oyunun devamı nitliğindeydi. Tabii oyun her ne kadar Wasteland' in devamı olarak düşünülse de, aslında kendine has bir dünyası ve senaryosu vardı.
Oyun, 22. yüzyılın sonlarında geçen, post-apokaliptik bir senaryo üzerine kurgulanmış, turn-based sistemli bir RPG oyunuydu. Dünyadaki kaynakların gitgide azalması sebebi ile ülkeler arası anlaşmazlıkla çıkmaya başlamıştır. Kaynakların paylaşılması konusunda çıkan anlaşmazlıklar sonunda dünya çapında bir nükleer savaşı tetikleyecektir. Bu savaşın gelişini önceden tahmin eden ülkeler ( başta Amerika olmak üzere ), savaş sonrası hayatta kalıp yeniden yapılanabilmek amacıyla savaş öncesinde gizli bir şekilde, " Vault " ismi verilen yeraltı şehirleri inşaa etmişlerdir. Bu yeraltı şehirleri sözde ulusal güvenlik ve sığınak görevi görmek üzere inşaa edilmişti. Ancak Amerikan ulusunu tamamen kurtarabilmek adına toplam 400.000 vault inşaa edilmesi gerekiyordu ki, sadece 122 tane inşaa edilmişti. İnşaa edilen Vault' lar aslen geniş çapta bomba depolarıydı. Ancak Vault' lar depo amacıyla kullanılmaktan çok aslında sosyolojik deneyler gerçekleştirmek üzere kullanılmaktaydı....
Netekim beklenen savaş 23 Ekim 2077' de gerçekleşir. Savaş sırasında Amerika' nın inşaa etmiş oldu şehirler arasında iletişim kesilir. Fallout, büyük savaş sonrası 2161 yılında yer alıyor. Dış dünya ile neredeyse 100 senedir iletişim kurulmamış olan Vault 13' şehrinde, şehire su kaynağı sağlayan sistemin Water Chip' i ( Su Çipi ) bozulunca, bu parçanın yenisini bulmak üzere seçilen kişi ( yönettiğimiz karakter ) yer yüzüne gönderiliyordu...

Fallout 2 ise, önceki oyunun senaryosu dahilinde Vault 13' den dış dünyaya gönderilen kahraman' ın, kuzeye doğru ilerleyip, kendisine katılanlarla birlikte kurduğu Arroyo köyünde başlıyor. Aradan uzunca bir süre geçtikten sonra köy halkı kıtlıkla karşı karşıya kalıyor. Köyün bilgeleri buna çözüm olarak, içlerinden seçtikleri birini " Chosen One " ( oyundaki karakterimiz ) GECK ( Garden of Eden Creation Kit ) adıyla bilinen bir cihazı bulmak üzere yeraltına gönderiyor. GECK, yeni bir şehir yaratmak üzere gereken herşeyi içerisinde bulunduran bir çanta. Seçilmiş kişinin, GECK' i bulup Arroyo' ya getirmesi ve köyünü kurtarması gerekmektedir....
Adeta Mad Max tadında bir dünya, hatta kimilerine göre çok daha güzel, çok daha başarılı. Bugünlerde oyun piyasasında bu kadar ilginç bir senaryoya rastlamak pek mümkün değil. Hele ki RPG ve özellikle Alternatif ve Cyberpunk tarzı senaryolarla ilgilenenler için bulunmaz nimet. Evet, Fallout' un böylesine güzel bir altyapısı varken, oyunun seri biçiminde devam etmesi kaçınılmazdı. Ve öyle de oldu...

Black Isle' ın kapanması ardından, Fallout fanatikleri serinin üçüncü oyununun akıbeti konusunda endişeye kapılmıştı. Ancak Black Isle' ın kapanması ile Bethesda bu mirası devraldı. Morrowind ve serinin devamı niteliğindeki Oblivion gibi başarılı oyunlarla imza atan Bethesda, bu sefer Fallout 3 ile karşımıza çıkacak. Oyun, 2007 E3 fuarında yayımlanan görüntüler ve ilk izlenimler ardından oldukça iddialı geldiğini kanıtladı. Bu kez yeni nesil teknoloji ile güçlendirilmiş bir Fallout ile tanışma imkanı bulacağız. Fallout' u Fallout yapan en önemli şey tabii ki de oyunun özgün senaryosu ve usta kurgusuydu. Bethesda' da bunun farkında olsa gerek ki, senaryo konusunda çok yönlü bir çalışmanın yapıldığı belirtilmişti. Her ne kadar serinin devamı niteliğinde olsa da, Fallout 3' ün senaryosu önceki oyunlar ile bağlantılı değil. Aynı dünya, yeni ve farklı bir hikaye. Bu kez büyük savaşın ardından 200 yıl sonrasında, yani 2277 yılında başlayacağız oyuna. Büyük savaş sonrası Washington D.C' nin sığınağı olan Vault 101' de başlıyor hikayemiz. Oyunda yönlendireceğimiz karakter ise, Vault 101' de yaşayanlardan biri. Annesini doğum sırasında kaybetmiş olan karakterimiz uzunca bir süre babası ile birlikte Vault 101' de yaşıyor. Taa ki karakterimizin babası bilinmeyen sebeplerden ötürü Vault' dan ayrılıp yeryüzüne çıkana kadar. Vault' un lideri babasının ortadan kaybolmasının karakterimizle alakalı olduğundan şüpheleniyor. Bunun ardından karakterimiz ansızın ortadan kaybolan babasını bulmak üzere Washington D.C ' nin yıkıntılarına doğru yola çıkıyor. Tabii Wasteland' in zorlu dünyasında, eski oyundan aşina olduğumuz ve yeni tanışacağımız düşmanlarla sık sık haşır neşir olacağız. Tabii buna karşılık grubumuzda bize eşlik eden iki yandaşımız da olacak...

Fallout 3, grafik ve ses kalitesi açısından E3 fuarında oldukça etkileyici bir tanıtım yapmıştı. Oyun, Oblivion motorunun geliştirilmiş bir versiyonu üzerine tasarlanmış. Fallout 3 için yeniden geliştirilen motorun, Wasteland atmosferini başarılı bir şekilde yansıtacağına inanıyorum. Oyunda hem first person hemde 3rd person perspektifi mevcut. Ses ve müzik konusunda da Fallout' a yakışır bir iş çıkarılacağını düşünüyorum, örneğin karakterimizin babasını Liam Neeson seslendiriyor. Oyunda yer alan VATS dövüş sistemi ise, real time & turn base sistemleri bir araya getirecek bir biçimde. Oynanış açısından mümkün olduğunca eski oyundaki temellere sadık kalacak şekilde geliştirilmiş. Başta first person perspektifi olmak üzere oyun birçok yönden eleştirildi. Ancak Bethesda şimdilik ortaya çıkardığı işten memnun olsa gerek, bu eleştirileri pek de önemsemedi. RPG türünde oldukça kıymetli bir yere sahip olan Fallout, kararlarımız doğrultusunda gidişatı değişecek bir takım olaylar zincirini ve birbirinden farklı 10 senaryo finalini barındırıyor. Ayrıca Fallout 3' ün, önceki oyunlardan çok daha uzun bir oyun olduğu belirtildi.

Son olarak teknik detaylardan bahsedelim. Oyun, PC, PS3 & Xbox 360 versiyonları ile 10 Ekim' den itibaren raflarda yerini alacak. Fallout 3 için gereken minimum ve tavsiye edilen sistem henüz açıklanmadı. Ancak oyunun yapımcısı Todd Howard, oyunun DirectX 10 desteği gibi bir gereksinimi olmayacağını belirtti.
Fallout 3 ile Bethesda' nın seriye yakışır bir başarı yakalaması mümkün. Fallout 3 için baştan peşin peşin " Seriye yakışır bir başarıyı yakalar " diyemiyorum, çünkü etkileyici tanıtımlar ve eleştrileri umursamaz tavırlar ardında başarısızlıkla sonuçlanan oyunları hepimiz gördük. Benim temennim, oyunun seriye yakışır bir oyun olarak karşımıza çıkmasından yana. Eğer Bethesda bu konuda sözünü tutabilirse, hem oyun dünyasındaki saygınlığı artacak, hemde bizlere uzun soluklu ve kaliteli bir RPG sunmuş olacak. Ekim ayında, yeni Fallout karşısında mutlu yüzler görmek dileği ile...