GebzeLi
Altın Üye
Formula 1
Kısaltması F1 olan, Grand Prix Yarışları olarak da bilinen Formula 1; tek kişilik, açık tekerlekli otomobil yarışlarının en yüksek düzeyini oluşturan yarışlar dizisidir.
F1; bir yıl boyunca, her birine Grand Prix adı verilen ve genellikle değişik ülkelerde özel yollarda koşulan yarışlardan oluşur. Yıl sonunda toplanan puanlara göre Dünya Sürücüler Birinciliği ile Dünya Takımlar Birinciliği (Otomobil Yapımcıları Birinciliği) ödülleri verilir.
Yarışları Max Mosley'in başkanlığını yaptığı FIA (Uluslararası Otomobil Federasyonu) düzenler. F1'in geçmişinde yarışların çoğunluğu Avrupa'da yapılmış olmasına karşın, son yıllarda artan sayıda yarışlar Avrupa dışına kaydırılmaktadır. Bunda ana neden, FIA'nın gelişen yeni pazarlara açılmak istemesi olsa da, yasal düzenlemelerin AB ülkelerindeki kadar sıkı olmadığı ülkelerin çekiciliği de bu kararda etkin olmuştur. Son yıllarda AB'deki yarışlarda, sağlık gerekçeleriyle tütün ürünlerinin tanıtımlarının yasaklanması, ölümle sonuçlanan bazı kazaların yerel savcılıklarca (takımların savsaması sonucu olup olmadığının) soruşturulması, FIA'ca hoş karşılanmamıştır.
ABD 2003 Grand Prix'sinden görünüm
Pit-stop
Tarih
Formula 1 yarışlarının kökeni 1920ler ve 1930lar da yapılan Avrupa Grand Prix motor yarışlarına dayanır. Formula tüm katılımcıların ve arabaların uymak zorunda oldukları kurallar bütünüdür. Formula 1, 2. Dünya Savaşından sonra 1946 yılında üzerinde anlaşılan yeni kuralların adıdır. Savaştan önce Dünya Şampiyonası için pek çok Grand Prix yarış organizasyonu düzenlenmiştir, ancak Dünya Sürücüler Şampiyonası 1947’den önce biçimlendirilememiştir. İlk dünya şampiyonası yarışı 1950 yılında İngiltere’nin Silverstone pistinde yapıldı. Üreticiler için şampiyona 1958 yılında yapılmaya başlamıştır. 1960lar ve 1970ler de Güney Afrikave İngiltere de ulusal şampiyonalar yapılmaktaydı. Şampiyona dışı Formula 1 yarışları pek çok yılda yapılmıştır, fakat artan maliyetler dolayısıyla bunlardan sonuncusu 1983 yılında yapılmıştır.
Yarışların dönüşü (1950–1958)
İlk Formula 1 Dünya Şampiyonası olan 1950 Formula 1 Sezonu]]nu İtalyan Giuseppe Farina Alfa Romeo (Formula 1) ile kazanmıştır. Arjantinli takım arkadaşı Juan Manuel Fangio'yu ucu ucuna geçerek birinci olabilmiştir. bunarağmen, Fangio 1951 Formula 1 sezonu, 1954 Formula 1 sezonu, 1955 Formula 1 sezonu, 1956 Formula 1 sezonu & 1957 Formula 1 sezonunu kazandı, onun bu serisi iki kez dünya şampiyonu Ferrariden Alberto Ascari tarafından kesilmiştir. Britanya’dan Stirling Moss da düzenli olarak rekabet halinde olsa da, asla Dünya Şampiyonluğunu kazanamamıştır, ve hala bu başarıyı elde edememiş en büyük pilot olarak anılır. Fangio Formula 1 yarışlarının ilk on yılını domine eden kişi olarak anılmaktadır. Uzun bir süre boyunca Formula 1’in “büyük ustası” olarak anılmıştır.
Bu dönem yol aracı üreten üreticiler tarafından domine edilmiştir - Alfa Romeo, Ferrari, Mercedes Benz ve Maserati – bu üreticilerin tamamı savaştan öncede yarışıyorlardı. İlk sezonlar Alfa'nın 158’si gibi savaş öncesi arabaları kullanarak geçti. Bunlar önden motorlu, dar tırtıklı lastikleri olan ve 1.5 litre kompresörlü ya da 4.5 litre normal doğal emişli motoru olan arabalardı. 1952 Formula 1 sezonu ve 1953 Formula 1 sezonu dünya şampiyonaları mevcut Formula 1 araba sayısından duyulan endişeler sebebi ile, daha küçük ve daha az güce sahip arabalar için olan Formula Two kurallarına göre koşuldu. 1954 yılında Formula 1’e motorların 2.5 litre ile sınırlandırılması kuralı eklendiğinde Mercedes-Benz geliştirlmiş W196yı ortaya çıkardı. Bu araba desmodromic valfler ve yakıt enjeksiyonu gibi yenilikleri içermesinin yanında akış çizgilerini de içeren şasi tasarımına sahipti. Mercedes, 1955 Le Mans faciasından sonra tüm motor sporlarından çekilene kadar, sürücüler şampiyonluğunu iki yıl boyunca kazandı.
Juan Manuel Fangio'nun 1951 şampiyonluğunu kazandığı araç
Stirling Moss 1961'de Nürburgring'd
Lotus 33 (1964), 2006 yılında bir sürüşte
Emerson Fittipaldi Lotus 72E aracıyla 1973 Avusturya GP'de
'Garagistes' (1959 - 1980)
İlk temel teknolojik gelişme, Cooper’ın motoru ortada olan arabalarıdır. Bu araba şirketin başarılı Formula 3 dizaynından geliştirilerek ortaya çıktı. Avusturalyalı Jack Brabham, 1959 Formula 1 sezonu, 1960 Formula 1 sezonu ve 1966 Formula 1 sezonu Dünya Şampiyonu, kısa sürede bu yeni dizaynın üstünlüğünü kanıtladı. 1961 Formula 1 sezonu itibariyle, tüm yarışmacılar motoru ortada arabalara geçtiler.
İlk İngiliz Dünya Şampiyonu, 1958 Formula 1 sezonunda Ferrari ile liderliğe oturan Mike Hawthorn idi. Bunarağmen, Colin Chapman’ın F1’e şasi dizayncısı olarak girmesi ve daha sonra Team Lotus’u kurması ile, BRG pistelerin gelecek onyılını domine etti. Jim Clark ile Jackie Stewart, John Surtees, Jack Brabham, Graham Hill ve Denny Hulme arasında, İngiliz takımları ve sürücüleri 1962 ile 1973 arasında oniki dünya şampiyonluğu kazandılar.
1962 Formula 1 sezonunda, Lotus geleneksel iskelet dizaynının yerine aliminyum monocoque şasiyi kullanan bir arabayı yarışlara soktu. Bunun motoru ortada olan arabaların geliştirilmesinden bu yana gerçekleşen en büyük teknolojik gelişme olduğu iddia edildi. 1968 Formula 1 sezonunda, Lotus Imperial Tobacco amblemini arabalarının üzerine boyadı, bu sponsorluk kurumunun spora girişidir.
1960larınn sonlarına doğru kanatçıkların ortaya çıkması ile araba dizaynında aerodinamik downforceun önemi giderek artmaya başladı. 1970lerin sonunda Lotus muazzam downforce ve büyük oranda artan viraj dönüş hızı sağlayan ground effect aerodinamiklerini arabasına taşıdı. Bu müthiş aerodinamik güçler arabayı yarış pistine 5”g” ye varan güçle bastırır.
Büyük İş (1981–2000)
1981 yılı ilk Concorde Anlaşmasının imzalandığı yıl olmuştur. Bu anlaşma takımlara iflas etmedikleri sürece yarışma zorunluluğu getirmekle birlikte onlara televizyon yayın hklarından elde edilen gelirden pay vermektedir. FISA-FOCA savaşını bitrerek Bernie Ecclestone’a sporun tüm finansal kontrolünü devretmiştir.
FIA 1983 Formula 1 sezonunda yer etkisi (ground effect) aerodinamiklerine ceza yaptırımı uyguladı. Bundan sonra, bunarağmen, turbocharger motorlar, ki Renault F1 bunun öncülüğünü 1977 Formula 1 sezonunda yapmıştı, 700 bhp üzerinde güç üretmekte ve bu motorlar rekabetçi olabilmek için bir zorunluluk olarak görülmekteydi. İlerleyen yıllarda, özellikle 1986 Formula 1 sezonunda, Formula 1 turbo arabaları yarış esnasında 1,100 bhp (820 kW) güç ürettiler (ve özellikle sıralama turlarında 1,400 bhp / 1,050 kW güç üretildi). Bu arabalar bugüne kadar yapılmış olan en güçlü pist yarış arabalarıydı. Motor gücü çıktısını ve bu sayede hızı düşürmek için, FIA 1984 Formula 1 sezonunda yakıt tanklarının büyüklüklerini sınırlandırdı ve 1988 Formula 1 sezonunda motor güçlendirici sistemlere sınırlama getirdi. 1989 Formula 1 sezonunda turboşarjlı motorları tamamen yasakladı
Alex Wurz 1997 İngiltere Grand Prix'de
Alex Wurz 1997 İngiltere Grand Prix'de
1990'ların başlarında, takımlar aktif süspansiyon, yarı-otomatik vites kutuları ve çekiş kontrol gibi elektronik sürücü yardımlarını kullanmaya başladılar. Bu icatlardan bazıları çağdaş yol arabaları tarafından alınarak kullanılmaya başladı. FIA, yarışların sonuçları üzerinde sürücülerden daha çok teknolojinin etkili olmaya başladığını belirterek bu elektronik yardım sistemlerinden çoğunu 1994 Formula 1 sezonunda yasakladı. buna rağmen, pekçok gözlemci sürücü yardımlarına getirilen bu yasakların sadece sistemlerin isimlerine getirildiği görüşünde. FIA’nın bu uygulamaları yarışmanın dışarısına çıkaracak herhangi bir teknolojik iş imkanı ya da metodu yoktur.
Takımlar ikinci Concorde Anlaşmasını 1992’de ve üçüncüsünü de 1997’de imzaladılar. Bu son anlaşmanın süresi 2007’nin son günü dolacak.
McLaren ve Williams takımları 1980ler ve 1990ları domine etmişlerdir. Bu dönemde Porsche, Honda, ve Mercedes-Benz tarafından motor desteği verilen McLaren, 16 şampiyonluk (yedi üreticiler, dokuz sürücüler) kazanırken, Williams takımı Ford, Honda, ve Renault motorları kullanmış ve yine 16 şampiyonluk (dokuz üreticiler, yedi sürücüler) kazanmıştır. Efsane pilotlar Ayrton Senna ve Alain Prost arasındaki mücadele 1988 Formula 1 sezonunda F1’in ana konusu haline gelmiş, ve Prost’un 1993 Formula 1 sezonundan sonra emekli olmasına değin sürmüştür. Trajik bir şekilde, Senna 1994 San Marino Grand Prixinde duvara çarparak hayatını kaybetmiştir. FIA, Roland Ratzenberger’in de Cumartesi sıralama turlarında hayatını kaybettiği o hafta sonundan sonra, sporun güvenlik standartlarını geliştirmek için çalışmalara başladı. O günden beri Formula 1 direksiyonu başında hiçbir sürücü hayatını kaybetmemiştir.
Senna, Ratzenberger & Gilles Villeneuve’üm ölümlerinden bu yana, FIA güvenliği kural değişikliklerini uygulamak için bir sebep olarak kullanmaktadır. Aksi takdirde Concorde Anlaşması’na göre kural değişikliklerinin tüm takımlar tarafından onaylanması gerekmektedir. Bu güya ‘dar yarış pisti’ çağı daha küçük arka tekerlekli arabalar ile sonuçlandı. Aynı zamanda mekanik tutunmayı düşürmek için oluklu lastikler geliştirildi. Hem ön hem de arkada tüm lastik boyunca uzanan dört oluk bulunmak zorundadır. Amaç viraj süratlerini düşürmek ve lastik ile yarış pisti arasındaki temas yüzeyini küçülterek yarışlı havaya daha yakın koşullar yaratmaktır. Bu sürücünün yeteneklerini ödüllendiren bir uygulamadır.
Christian Albers'in 2005 Kanada Grand Prix'de kullandığı Minardi PS05
Christian Albers'in 2005 Kanada Grand Prix'de kullandığı Minardi PS05
Mekanik tutunmanın eksikliği dahi dizaynırların bu açığı aerodinamik tutunma ile kapatma çalışmalarına sebep oldu – kanatlar yardımı ile tekerleklere daha fazla güç uygulanması gibi.
Daha yenilikçi takımlar bu dramatik değişikliği maksimize etmek için başka yollar buldu. McLaren, Adrian Newey tarafından dizayn edilen arabada, sağ ya da sol tekerleklerin ayrı ayrı fren yapmasını sağlayan bir sistem geliştirdi. Böylece virajları çok daha hızlı dönebiliyorlardı. Bu buluşta sürücü yardımı olarak algılandı ve yasaklandı.
McLaren, Williams, Renault (zamanında Benetton) ve Ferrari’den pilotlar, “Büyük Dörtlü” yü oluştururlar. 1984 Formula 1 sezonundan bugüne kadar tüm dünya şampiyonalarını kazanmışlardır. 1990ların teknolojik gelişmeleri sebebi ile, Formula 1'de yarışmanın maliyeti önemli ölçüde yükseldi. Bu artan finansal yük, dört büyük takımın üstünlüğü ile de birleşince (geniş fonlara sahip büyük araba üreticileri Mercedes-Benz (DaimlerChrysler) gibi), daha fakir bağımsız takımların sadece mücadele güçlerini etkilemedi, aynı zamanda bu iş kolunda kalamamalarına sebep oldu. Finansal sıkıntılar bazı takımları Formula 1’i bırakmaya zorladı. 1990 Formula 1 sezonundan bu yana, 28 takım Formula 1’den ayrılmıştır.
Alex Wurz 1997 İngiltere Grand Prix'de
Christian Albers'in 2005 Kanada Grand Prix'de kullandığı Minardi PS05
Üreticilerin Dönüşü (2000–2006)
1999 ile 2004 yılları arasında Michael Schumacher ve Ferrari benzeri görülmemiş beş ard arda sürücüler şampiyonluğu ve altı ard arda üreticiler şampiyonluğu kazanmıştır. Schumacher pekçok yeni rekor kırmıştır. Bunların arasında Grand Prix galibiyet sayısı (91), bir sezonda galibiyet sayısı (18 yarışın 13 ü) ve en çok şampiyon olan sürücü (7).[1] Schumacher'in şampiyonlukları 25 Eylül 2005’de Renault sürücüsü Fernando Alonso’nun Formula 1’in en genç şampiyonu olması ile sona erdi. 2006’da, Renault ve Alonso şampiyonluğu yeniden kazandı. Yedi kez Dünya Şampiyonu Schumacher, Formula 1’de geçirilen 16 yılın ardından 2006 sonunda emekliye ayrıldı.
En genç şampiyon Alonso
Bu süreç içerisinde şampiyonanın kuralları pistteki rekabeti geliştirmek ve maliyetleri azaltmak amacı ile sık sık FIA tarafından değiştirilmiştir. Şampiyonanın başladığı 1950 yılından itibaren yasal olan Takım emirleri, 2003 yılında takımların açık açık yarış sonuçlarına hile karıştırmalarından sonra yaşanan pek çok olaydan sonra olumsuz bir kamu oyu yarattı ve yasaklandı. Bu yaşanan olaylardan en meşhuru 2002 Avusturya Grand Prix’inde Ferrari tarafından yapılmıştır. Diğer değişiklikler sıralama formatı, puanlama sistemin, teknik düzenlemeler ile motor ve lastiklerin ne kadar süre ile kullanılması gerektiğini düzenleyen kuralları içermektedir. Lastik sağlayacı firmalar Michelin ile Bridgestone arasındaki savaş tur sürelerini azaltmasına rağmen, 2005 Amerika Grand Prix’inde Indianapolis’de Michelin lastiklerini kullanan on takımdan yedisi lastiklerinin güvensiz olduğu gerekçesi ile yarışmadı. 2006’nın sonunda Max Moseley, Formula 1 için “yeşil” bir gelecek çizdi ve bundan sonra enerjinin verimli kullanımı önemli bir faktör haline geldi.
2007'de Büyük çıkış yapan Lewis Hamilton
1983’den beri, Formula 1 yarışları Williams, Mc Laren ve Benetton gibi uzman yarış takımları tarafından domine edilmiştir. Bu takımlar Mercedes-Benz, Handa, Renault ve Ford gibi büyük araba üretricisi firmaların motorlarını kullanmaktadır. 2000 yılında Ford’un çok başarısız olan projesi Jaguar takımı ile, 1985 yılında Alfa Romeo ve Renault’un yarışlara girmesinden bu yana ilk kez yeni üretici firma takımları Formula 1’e girmeye başladı. 2006 itibariyle, üretici firma takımları – Renault, BMW, Toyota, Honda ve Ferrari – şampiyonayı domşne ettiler ve üreticiler şampiyonasındaki ilk altı pozisyondan beşini aldılar. Tek istisna Mercedes-Benz ile ortaklık yapan Mc Laren takımı olmuştur. Grand Prix Manufacturers Association (GPMA) {Grand Prix Üreticiler Birliği} vasıtası ile Formula 1’in ticari karından daha büyük bir pay almışlar ve sporun geleceği ile ilgili daha çok söz sahibi olmuşlardır.
Dünya Şampiyonasının Dışında
Günümüzde, "Formula 1 yarışı" ve "Dünya Şampiyonası yarışı" terimleri uygulamada tamamen aynı anlamı taşımaktadır; 1984’den bu yana, her Formula 1 yarışı Dünya Şampiyonası için puanlanmış, ve her Dünya Şampiyonası yarışı Formula 1 kurallarına göre yapılmıştır. Bu herzaman böyle değildi. Formula 1’in eski zamanlarında dünya şampiyonası dışında pekçok yarış daha düzenlenirdi.
Otomobiller
Schumacher Ferrari ile yarışırken...
Çağdaş F1 otomobilleri tek kişilik olup, sürücü yeri ile tekerlekleri açıktadır. Takımlar otomobilleri kendileri üretseler de, hemen hepsi büyük otomobil markalarının motorlarını, parçalarını kullanırlar. Formula 1' de kullanılan motorlar önceleri V tipi 3 litre, 10 silindirli ve dakikada 19.000 döngüde 900 beygir güç üretirlerken, 2006 yılı için yapılan kural değişiklikleri neticesinde artık V tipi 2,4 litre, 8 silindir ve dakikada 22.000 döngüyle 700 - 750 beygir güç üretmektedir. Her araba aynı motorla iki yarış bitirmek durumundadır. Hız (vites) kutusu 7 yarı otomatik hız konumundan oluşur. Sürücü bir hız konumundan ötekine direksiyondaki düğmelere basarak (debriyaja dokunmadan) geçer.
F1 otomobilleri, öteki bütün tek kişilik yarış otomobillerinden daha hızlıdırlar. ABD'de yapılan Indiana yarışlarında kullanılan otomobillere oranla daha hafif ve teknolojik olarak daha gelişmişlerdir.
F1'in Dünya'da yapıldığı ülkeler
Formula 1 Pistleri
Bahreyn Grand Prix
----------------------
Tur sayısı 57
Pist Uzunluğu 3.363 km (3.363 mil)
Yarış Uzunluğu 191.539 km
(191.539 mil)
En çok yarış kazanan sürücü Fernando Alonso (2)
En çok yarış kazanan takım Renault/Ferrari (2)
Son yarış (2007):
Birinci Felipe Massa
Kazanan takım Ferrari
Süre 1:33.27.515
Pol Pozisyon 1:32.652
Pol Pozisyonu Yapan Sürücü Felipe Massa
Pol Pozisyonu Yapan Takım Ferrari
En Hızlı Tur 1:34.067
En Hızlı Turu Yapan Sürücü Felipe Massa
En Hızlı Turu Yapan Takım Ferrari
---------------------
Bahreyn Grand Prix, 4 Eylül 2004 tarihinden beri Sakhir'de düzenlenen bir Formula Bir yarışıdır.
Bahreyn Grand Prix, Ortadoğu'da düzenlenen ilk Formula Bir yarışıdır ve sponsoru da Gulf Air isimli havacılık şirketidir. Bahreyn'in bu başarısından sonra Mısır, Lübnan ve BAE de bir Formula Bir yarışı düzenlemek için çalışmalara başladı. Bu ülkelerin içinden BAE'nin çalışmaları sonuç verdi ve de FIA, 2009 yılının yarış takvimine Abu Dabi pistinin de alındığını söyledi.
Ayrıca FIA, bu yarışa En İyi Düzenlenen Grand Prix ödülünü verdi.
Bahreyn Grand Prix, genelde Formula Bir'in yarış takvimlerinde 3. sırada yer alır. Fakat Bahreyn Grand Prix'i, 2006 Formula Bir Sezonu'nda Avustralya'nın 2006 İngiliz Milletler Topluluğu Oyunları'nı düzenlemesi ve de Avustralya Grand Prix'inin düzenlendiği pistin oyunlarda kullanılması nedeniyle yarış takviminin ilk sırasına konmuştu.
Malezya Grand Prix
Yıl 2008 Sürücü kimi raikönen Takım ferrari Pist sepang Rapor
2007 Brezilya Felipe Massa Ferrari Sepang Rapor
2006 İtalya Giancarlo Fisichella Renault Sepang Rapor
2005 İspanya Fernando Alonso Renault Sepang Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Sepang Rapor
2003 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes Sepang Rapor
2002 Almanya Ralf Schumacher Williams-BMW Sepang Rapor
2001 Almanya Michael Schumacher Ferrari Sepang Rapor
2000 Almanya Michael Schumacher Ferrari Sepang Rapor
1999 İngiltere Eddie Irvine Ferrari Sepang Rapor
1977 Fransa Patrick Tambay March-BMW Shah Alam Rapor
1965 Albert Poon Lotus 23B Thompson Road Rapor
1963 Albert Poon Lotus 23 Thompson Road Rapor
1962 Yong Nam Kee Jaguar D-type Thompson Road Rapor
Avustralya Grand Prix
Yıl 2008 Sürücü Kimi Raikkonen Takım Scuderia Ferrari Yer Finlandiya/İtalya Rapor
2007 Kimi Räikkönen Ferrari Melbourne Rapor
2006 İspanya Fernando Alonso Renault Melbourne Rapor
2005 İtalya Giancarlo Fisichella Renault Melbourne Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Melbourne Rapor
2003 Birleşik Krallık David Coulthard McLaren-Mercedes Melbourne Rapor
2002 Almanya Michael Schumacher Ferrari Melbourne Rapor
2001 Almanya Michael Schumacher Ferrari Melbourne Rapor
2000 Almanya Michael Schumacher Ferrari Melbourne Rapor
1999 Birleşik Krallık Eddie Irvine Ferrari Melbourne Rapor
1998 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Melbourne Rapor
1997 Birleşik Krallık David Coulthard McLaren-Mercedes Melbourne Rapor
1996 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Melbourne Rapor
1995 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Adelaide Rapor
1994 Birleşik Krallık Nigel Mansell Williams-Renault Adelaide Rapor
1993 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Ford Adelaide Rapor
1992 Avustralya Gerhard Berger McLaren-Honda Adelaide Rapor
1991 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Adelaide Rapor
1990 Brezilya Nelson Piquet Benetton-Ford Adelaide Rapor
1989 Thierry Boutsen Williams-Renault Adelaide Rapor
1988 Fransa Alain Prost McLaren-Honda Adelaide Rapor
1987 Gerhard Berger Ferrari Adelaide Rapor
1986 Fransa Alain Prost McLaren-TAG Adelaide Rapor
1985 Keke Rosberg Williams-Honda Adelaide Rapor
1984 Brezilya Roberto Moreno Ralt-Cosworth Calder Rapor
1983 Brezilya Roberto Moreno Ralt-Cosworth Calder Rapor
1982 Fransa Alain Prost Ralt-Cosworth Calder Rapor
1981 Brezilya Roberto Moreno Ralt-Cosworth Calder Rapor
1980 Avustralya Alan Jones Williams-Cosworth Calder Rapor
1979 Johnnie Walker Lola-Chevrolet Wanneroo Rapor
1978 Graham McRae McRae-Chevrolet Sandown Park Rapor
1977 Avustralya Warwick Brown Lola-Chevrolet Oran Park Raceway Rapor
1976 Avustralya John Goss Matich-Repco Sandown Park Rapor
1975 Avustralya Max Stewart Lola-Chevrolet Surfers Paradise Rapor
1974 Avustralya Max Stewart Lola-Chevrolet Oran Park Raceway Rapor
1973 Graham McRae McRae-Chevrolet Sandown Park Rapor
1972 Graham McRae Leda-Chevrolet Sandown Park Rapor
1971 Avustralya Frank Matich McLaren-Repco Warwick Farm Rapor
1970 Avustralya Frank Matich McLaren-Repco Warwick Farm Rapor
1969 Chris Amon Ferrari Lakeside Rapor
1968 Birleşik Krallık Jim Clark Lotus-Cosworth Sandown Park Rapor
1967 Birleşik Krallık Jackie Stewart BRM Warwick Farm Rapor
1966 Birleşik Krallık Graham Hill BRM Lakeside Rapor
1965 Bruce McLaren Cooper-Climax Longford Rapor
1964 Avustralya Jack Brabham Brabham-Climax Sandown Park Rapor
1963 Avustralya Jack Brabham Brabham-Climax Warwick Farm Rapor
1962 Bruce McLaren Cooper-Climax Caversham Rapor
1961 Avustralya Lex Davidson Cooper-Climax Mallala Rapor
1960 Avustralya Alec Mildren Cooper-Maserati Lowood Rapor
1959 Avustralya Stan Jones Maserati Longford Rapor
1958 Avustralya Lex Davidson Ferrari Bathurst Rapor
1957 Avustralya Lex Davidson
Bill Patterson Ferrari Caversham Rapor
1956 Birleşik Krallık Stirling Moss Maserati Albert Park Rapor
1955 Avustralya Jack Brabham Cooper-Bristol Port Wakefield Rapor
1954 Avustralya Lex Davidson HWM-Jaguar Southport Rapor
1953 Avustralya Doug Whiteford Talbot-Lago Albert Park Rapor
1952 Avustralya Doug Whiteford Talbot-Lago Bathurst Rapor
1951 Avustralya Warwick Pratley George Reed Special Narrogin Rapor
1950 Avustralya Doug Whiteford Ford Nuriootpa Rapor
1949 Avustralya John Crouch Delahaye Leyburn Rapor
1948 Frank Pratt BMW Point Cook Rapor
1947 Bill Murray MG Bathurst Rapor
1939 Alan Tomlinson MG Lobethal Rapor
1938 Birleşik Krallık Peter Whitehead ERA Bathurst Rapor
1937 Les Murphy MG Victor Harbor Rapor
1935 Les Murphy MG Phillip Island Rapor
1934 Bob Lea-Wright Singer Phillip Island Rapor
1933 Bill Thompson Riley Phillip Island Rapor
1932 Bill Thompson Bugatti Phillip Island Rapor
1931 Carl Junker Bugatti Phillip Island Rapor
1930 Bill Thompson Bugatti Phillip Island Rapor
1929 Arthur Terdich Bugatti Phillip Island Rapor
1928 Arthus Waite Austin Phillip Island Rapor
San Marino Grand Prix
Pistin adı İmola'dır. 1994 yılında Dünya'nın en başarılı pilotu sayılan Ayrton Senna'nın talihsiz ölümünün olduğu F1 pistidir. 26 yıldır Formula 1 organizasyonunda yer almaktadır.
Tamburello Dönemeci
San Marino-İmola pistinde yer alan ve efsane F1 pilotu Ayrton Senna'nın 305 km/h süratle kontrolden çıkıp savrulduğu, pilotun ölümüyle sonuçlanan kazaya sahne olmuş bölgedir. Ayrıca 1988'de Gerhard Berger'in Ferrari'si de aynı virajda kaza yapıp yanmıştır. Senna'nın kazasından sonra 2'ye bölünüp şikana dönüştürülmüştür.
Avrupa Grand Prix
İspanya Grand Prix
Yıl Sürücü Kimi Raikkonen Takım Scuderia Ferrari Pist Rapor
2007 Brezilya Felipe Massa Ferrari Catalunya Rapor
2006 İspanya Fernando Alonso Renault Catalunya Rapor
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes Catalunya Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Catalunya Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Catalunya Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Catalunya Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Catalunya Rapor
2000 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Catalunya Rapor
2000 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Catalunya Rapor
2000 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Catalunya Rapor
1997 Kanada Jacques Villeneuve Williams-Renault Catalunya Rapor
1996 Almanya Michael Schumacher Ferrari Catalunya Rapor
1995 Almanya Michael Schumacher Benetton-Renault Catalunya Rapor
1994 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Catalunya Rapor
1993 Fransa Alain Prost Williams-Renault Catalunya Rapor
1992 Birleşik Krallık Nigel Mansell Williams-Renault Catalunya Rapor
1991 Birleşik Krallık Nigel Mansell Williams-Renault Catalunya Rapor
1990 Fransa Alain Prost Ferrari Jerez Rapor
1989 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Jerez Rapor
1988 Fransa Alain Prost McLaren-Honda Jerez Rapor
1987 Birleşik Krallık Nigel Mansell Williams-Honda Jerez Rapor
1986 Brezilya Ayrton Senna Lotus-Renault Jerez Rapor
1982
-85 Düzenlenmedi
1981 Kanada Gilles Villeneuve Ferrari Jarama Rapor
1980 Avustralya Alan Jones Williams-Cosworth Jarama Rapor
1979 Fransa Patrick Depailler Ligier-Cosworth Jarama Rapor
1978 Mario Andretti Lotus-Cosworth Jarama Rapor
1977 Mario Andretti Lotus-Cosworth Jarama Rapor
1976 Birleşik Krallık James Hunt McLaren-Cosworth Jarama Rapor
1975 Almanya Jochen Mass McLaren-Cosworth Montjuïc circuit Rapor
1974 Niki Lauda Ferrari Jarama Rapor
1973 Brezilya Émerson Fittipaldi Lotus-Cosworth Montjuïc circuit Rapor
1972 Brezilya Émerson Fittipaldi Lotus-Cosworth Jarama Rapor
1971 Birleşik Krallık Jackie Stewart Tyrrell-Cosworth Montjuïc circuit Rapor
1970 Birleşik Krallık Jackie Stewart March-Cosworth Jarama Rapor
1969 Birleşik Krallık Jackie Stewart Matra-Cosworth Montjuïc circuit Rapor
1968 Birleşik Krallık Graham Hill Lotus-Cosworth Jarama Rapor
1967 Birleşik Krallık Jim Clark Lotus-Cosworth Jarama Rapor
1955
-66 Düzenlenmedi
1954 Birleşik Krallık Mike Hawthorn Ferrari Pedralbes Rapor
1952
-53 Düzenlenmedi
1951 Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Pedralbes Rapor
1936
-50 Düzenlenmedi
1935 Germany Rudolf Caracciola Mercedes Lasarte Rapor
1934 Italy Luigi Fagioli Mercedes Lasarte Rapor
1933 Louis Chiron Alfa Romeo Lasarte Rapor
1931
-32 Düzenlenmedi
1930 Italy Achille Varzi Maserati Lasarte Rapor
1929 Louis Chiron Bugatti Lasarte Rapor
1928 Louis Chiron Bugatti Lasarte Rapor
1927 Fransa Robert Benoist Delage Lasarte Rapor
1926 Italy Bartolomeo Costantini Bugatti Lasarte Rapor
1925 Fransa Albert Divo Delage Lasarte Rapor
1924 Fransa Henri Segrave Sunbeam Lasarte Rapor
1923 İtalya Dario Resta Talbot Sitges-Terramar Rapor
1914
-22 Düzenlenmedi
1913 Carlos de Salamanca Rolls-Royce Guadarrama Rapor
Monaco Grand Prix
İngiltere Grand Prix
Tur sayısı 60
Pist Uzunluğu 5.141 km (5.141 mil)
Yarış Uzunluğu 308.46 km
(308.46 mil)
En çok yarış kazanan sürücü Jim Clark / Alain Prost (5)
En çok yarış kazanan takım Ferrari / McLaren (13)
Son yarış (2007):
Birinci Kimi Räikkönen
Kazanan takım Ferrari
Süre 1:21:43.074
Pol Pozisyon 1:19.997
Pol Pozisyonu Yapan Sürücü Lewis Hamilton
Pol Pozisyonu Yapan Takım McLaren
En Hızlı Tur 1:20.638
En Hızlı Turu Yapan Sürücü Kimi Räikkönen
En Hızlı Turu Yapan Takım Ferrari
İngiltere Grand Prix, FIA'nın yarış takviminde bulunan bir Formula 1 müsabakasıdır. Silverstone Pisti'nde organize edilmektedir. İtalya Grand Prix ile birlikte en eski yarıştır. Yarışı tarihte en çok kazananlar 5'er defa ile Jim Clark ve Alain Prost'tur. Bunun yanında, iki kere ile David Coulthard ve 3 kere ile Nigel Mansell'de onların ardından gelir. 2006 yarışını da Kimi Räikkönen birincilikle bitirmiştir.
Kanada Grand Prix
Yıl Sürücür Takım Pist Rapor
2007 Birleşik Krallık Lewis Hamilton McLaren-Mercedes Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2006 İspanya Fernando Alonso Renault Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2003 Almanya Michael Schumacher Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2002 Almanya Michael Schumacher Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2001 Almanya Ralf Schumacher Williams-BMW Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2000 Almanya Michael Schumacher Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1998 Almanya Michael Schumacher Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1997 Almanya Michael Schumacher Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1996 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1995 Fransa Jean Alesi Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1994 Almanya Michael Schumacher Benetton-Ford Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1993 Fransa Alain Prost Williams-Renault Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1992 Gerhard Berger McLaren-Honda Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1991 Brezilya Nelson Piquet Benetton-Ford Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1990 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1989 Thierry Boutsen Williams-Renault Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1988 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1986 Birleşik Krallık Nigel Mansell Williams-Honda Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1985 İtalya Michele Alboreto Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1984 Brezilya Nelson Piquet Brabham-BMW Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1983 Fransa René Arnoux Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1982 Brezilya Nelson Piquet Brabham-BMW Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1981 Fransa Jacques Laffite Ligier-Matra Circuit Île Notre-Dame Rapor
1980 Avustralya Alan Jones Williams-Ford Circuit Île Notre-Dame Rapor
1979 Avustralya Alan Jones Williams-Ford Circuit Île Notre-Dame Rapor
1978 Kanada Gilles Villeneuve Ferrari Circuit Île Notre-Dame Rapor
1977 Jody Scheckter Wolf-Ford Mosport Park Rapor
1976 Birleşik Krallık James Hunt McLaren-Ford Mosport Park Rapor
1974 Brezilya Emerson Fittipaldi McLaren-Ford Mosport Park Rapor
1973 Peter Revson McLaren-Ford Mosport Park Rapor
1972 Birleşik Krallık Jackie Stewart Tyrrell-Ford Mosport Park Rapor
1971 Birleşik Krallık Jackie Stewart Tyrrell-Ford Mosport Park Rapor
1970 Jacky Ickx Ferrari Mont-Tremblant Rapor
1969 Jacky Ickx Brabham-Ford Mosport Park Rapor
1968 Denny Hulme McLaren-Ford Mont-Tremblant Rapor
1967 Avustralya Jack Brabham Brabham-Repco Mosport Park Rapor
Birleşik Devletler Grand Prix
Yıl Sürücü Takım Pist Rapor
2007 Birleşik Krallık Lewis Hamilton McLaren-Mercedes Indianapolis Rapor
2006 Almanya Michael Schumacher Ferrari Indianapolis Rapor
2005 Almanya Michael Schumacher Ferrari Indianapolis Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Indianapolis Rapor
2003 Almanya Michael Schumacher Ferrari Indianapolis Rapor
2002 Brezilya Rubens Barrichello Ferrari Indianapolis Rapor
2001 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Indianapolis Rapor
2000 Almanya Michael Schumacher Ferrari Indianapolis Rapor
1992
-99 Düzenlenmedi
1991 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Phoenix Rapor
1990 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Phoenix Rapor
1989 Fransa Alain Prost McLaren-Honda Phoenix Rapor
1985
-88 Düzenlenmedi
1984 Keke Rosberg Williams-Honda Dallas Rapor
1981
-83 Düzenlenmedi
1980 Avustralya Alan Jones Williams-Ford Watkins Glen Rapor
1979 Kanada Gilles Villeneuve Ferrari Watkins Glen Rapor
1978 Carlos Reutemann Ferrari Watkins Glen Rapor
1977 Birleşik Krallık James Hunt McLaren-Ford Watkins Glen Rapor
1976 Birleşik Krallık James Hunt McLaren-Ford Watkins Glen Rapor
1975 Niki Lauda Ferrari Watkins Glen Rapor
1974 Carlos Reutemann Brabham-Ford Watkins Glen Rapor
1973 Ronnie Peterson Lotus-Ford Watkins Glen Rapor
1972 Birleşik Krallık Jackie Stewart Tyrrell-Ford Watkins Glen Rapor
1971 Fransa François Cevert Tyrrell-Ford Watkins Glen Rapor
1970 Brezilya Emerson Fittipaldi Lotus-Ford Watkins Glen Rapor
1969 Jochen Rindt Lotus-Ford Watkins Glen Rapor
1968 Birleşik Krallık Jackie Stewart Matra-Ford Watkins Glen Rapor
1967 Birleşik Krallık Jim Clark Lotus-Ford Watkins Glen Rapor
1966 Birleşik Krallık Jim Clark Lotus-BRM Watkins Glen Rapor
1965 Birleşik Krallık Graham Hill BRM Watkins Glen Rapor
1964 Birleşik Krallık Graham Hill BRM Watkins Glen Rapor
1963 Birleşik Krallık Graham Hill BRM Watkins Glen Rapor
1962 Birleşik Krallık Jim Clark Lotus-Climax Watkins Glen Rapor
1961 Birleşik Krallık Innes Ireland Lotus-Climax Watkins Glen Rapor
1960 Birleşik Krallık Stirling Moss Lotus-Climax Riverside Rapor
1959 Bruce McLaren Cooper-Climax Sebring Rapor
1958 Chuck Daigh Scarab-Chevrolet Riverside Rapor
1917
-57 Düzenlenmedi
1916 Howdy Wilcox and
Johnny Aitken Peugeot Santa Monica Rapor
1915 İtalya Dario Resta Peugeot San Francisco Rapor
1914 Eddie Pullen Mercer Santa Monica Rapor
1913 Düzenlenmedi
1912 Caleb Bragg Fiat Milwaukee Rapor
1911 David L. Bruce-Brown Fiat Savannah Rapor
1910 David L. Bruce-Brown Benz Savannah Rapor
1909 Düzenlenmedi
1908 Fransa Louis Wagner Fiat Savannah Rapor
Fransa Grand Prix (Grand Prix de France) Uluslararası Otomobil Federasyonu'nun düzenlemiş olduğu Formula Bir yarışlarının etaplarından biridir. İlk olarak 26 Haziran 1906'da yarışılmıştır.
Almanya Grand Prix
Macaristan Grand Prix
Yıl Sürücü Takım Pist Rapor
2007 Birleşik Krallık Lewis Hamilton Vodafone McLaren Mercedes Hungaroring Rapor
2006 Birleşik Krallık Jenson Button Honda Hungaroring Rapor
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes Hungaroring Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Hungaroring Rapor
2003 İspanya Fernando Alonso Renault Hungaroring Rapor
2002 Brezilya Rubens Barrichello Ferrari Hungaroring Rapor
2001 Almanya Michael Schumacher Ferrari Hungaroring Rapor
2000 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Hungaroring Rapor
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Hungaroring Rapor
1998 Almanya Michael Schumacher Ferrari Hungaroring Rapor
1997 Kanada Jacques Villeneuve Williams-Renault Hungaroring Rapor
1996 Kanada Jacques Villeneuve Williams-Renault Hungaroring Rapor
1995 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Hungaroring Rapor
1994 Almanya Michael Schumacher Benetton-Ford Hungaroring Rapor
1993 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Hungaroring Rapor
1992 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Hungaroring Rapor
1991 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Hungaroring Rapor
1990 Thierry Boutsen Williams-Renault Hungaroring Rapor
1989 Birleşik Krallık Nigel Mansell Ferrari Hungaroring Rapor
1988 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Hungaroring Rapor
1987 Brezilya Nelson Piquet Williams-Honda Hungaroring Rapor
1986 Brezilya Nelson Piquet Williams-Honda Hungaroring Rapor
1936 İtalya Tazio Nuvolari Alfa Romeo Népliget Rapor
Türkiye Grand Prix
Tur sayısı 57
Pist Uzunluğu 3.32 km (3.32 mil)
Yarış Uzunluğu 192.45 km
(192.45 mil)
En çok yarış kazanan sürücü Felipe Massa (2)
En çok yarış kazanan takım Ferrari (2
Son yarış (2006):
Birinci Felipe Massa
Kazanan takım Ferrari
Süre 1:28:51.082
Pol Pozisyon 1:26.907
Pol Pozisyonu Yapan Sürücü Felipe Massa
Pol Pozisyonu Yapan Takım Ferrari
En Hızlı Tur 1:28.005
En Hızlı Turu Yapan Sürücü Michael Schumacher
En Hızlı Turu Yapan Takım Ferrari
Türkiye Grand Prix 21 Ağustos 2005 tarihinden beri İstanbul'da düzenlenen bir Formula Bir yarışıdır. Yarışlar Alman mühendis Hermann Tilke'nın tasarladığı İstanbul Park'da düzenlenmektedir.
2006 Türkiye Grand Prix'nde birinci gelen Felipe Massa'ya ödülü KKTC cumhurbaşkanı Mehmet Ali Talat'ın vermesi Güney Kıbrıs Rum Kesimi tarafından kınandı.
Yıl 2007 Sürücü felipe massa Takım Pist istanbul park Rapor
2007 Brezilya Felipe Massa İtalya Scuderia Ferrari Istanbul Rapor
2006 Brezilya Felipe Massa İtalya Scuderia Ferrari İstanbul Rapor
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes İstanbul Rapor
İtalya Grand Prix
Çin Grand Prix
Yıl Sürücü Takım Pist Rapor
2006 Almanya Michael Schumacher Ferrari Şangay Rapor
2005 İspanya Fernando Alonso Renault Şangay Rapor
2004 Brezilya Rubens Barrichello Ferrari Şangay Rapor
Japonya Grand Prix
Brezilya Grand Prix
Yıl Sürücü Takım Pist Rapor
2006 Brezilya Felipe Massa Ferrari Interlagos Rapor
2005 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes Interlagos Rapor
2004 Juan Pablo Montoya Williams-BMW Interlagos Rapor
2003 İtalya Giancarlo Fisichella Jordan-Ford Interlagos Rapor
2002 Almanya Michael Schumacher Ferrari Interlagos Rapor
2001 Birleşik Krallık David Coulthard McLaren-Mercedes Interlagos Rapor
2000 Almanya Michael Schumacher Ferrari Interlagos Rapor
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Interlagos Rapor
1998 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Interlagos Rapor
1997 Kanada Jacques Villeneuve Williams-Renault Interlagos Rapor
1996 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Interlagos Rapor
1995 Almanya Michael Schumacher Benetton-Renault Interlagos Rapor
1994 Almanya Michael Schumacher Benetton-Ford Interlagos Rapor
1993 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Ford Interlagos Rapor
1992 Birleşik Krallık Nigel Mansell Williams-Renault Interlagos Rapor
1991 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Interlagos Rapor
1990 Fransa Alain Prost Ferrari Interlagos Rapor
1989 Birleşik Krallık Nigel Mansell Ferrari Jacarepagua Rapor
1988 Fransa Alain Prost McLaren-Honda Jacarepagua Rapor
1987 Fransa Alain Prost McLaren-TAG Jacarepagua Rapor
1986 Brezilya Nelson Piquet Williams-Honda Jacarepagua Rapor
1985 Fransa Alain Prost McLaren-TAG Jacarepagua Rapor
1984 Fransa Alain Prost McLaren-TAG Jacarepagua Rapor
1983 Brezilya Nelson Piquet Brabham-BMW Jacarepagua Rapor
1982 Fransa Alain Prost Renault Jacarepagua Rapor
1981 Carlos Reutemann Williams-Ford Jacarepagua Rapor
1980 Fransa René Arnoux Renault Interlagos Rapor
1979 Fransa Jacques Laffite Ligier-Ford Interlagos Rapor
1978 Carlos Reutemann Ferrari Jacarepagua Rapor
1977 Carlos Reutemann Ferrari Interlagos Rapor
1976 Niki Lauda Ferrari Interlagos Rapor
1975 Brezilya Carlos Pace Brabham-Ford Interlagos Rapor
1974 Brezilya Emerson Fittipaldi McLaren-Ford Interlagos Rapor
1973 Brezilya Emerson Fittipaldi Lotus-Ford Interlagos Rapor
1972 Carlos Reutemann Brabham-Ford Interlagos Rap
Formula 1 Takımları
1. Scuderia Ferrari
2. Mclaren Mercedes
3. BMW Sauber
4. Renault
5. Red Bull Racing
6. Toyota
7. Williams F1
8. Honda Racing F1
9. Super Aguri F1
10. Scuderia Toro Rosso
11. Spyker F1.
Kısaltması F1 olan, Grand Prix Yarışları olarak da bilinen Formula 1; tek kişilik, açık tekerlekli otomobil yarışlarının en yüksek düzeyini oluşturan yarışlar dizisidir.
F1; bir yıl boyunca, her birine Grand Prix adı verilen ve genellikle değişik ülkelerde özel yollarda koşulan yarışlardan oluşur. Yıl sonunda toplanan puanlara göre Dünya Sürücüler Birinciliği ile Dünya Takımlar Birinciliği (Otomobil Yapımcıları Birinciliği) ödülleri verilir.
Yarışları Max Mosley'in başkanlığını yaptığı FIA (Uluslararası Otomobil Federasyonu) düzenler. F1'in geçmişinde yarışların çoğunluğu Avrupa'da yapılmış olmasına karşın, son yıllarda artan sayıda yarışlar Avrupa dışına kaydırılmaktadır. Bunda ana neden, FIA'nın gelişen yeni pazarlara açılmak istemesi olsa da, yasal düzenlemelerin AB ülkelerindeki kadar sıkı olmadığı ülkelerin çekiciliği de bu kararda etkin olmuştur. Son yıllarda AB'deki yarışlarda, sağlık gerekçeleriyle tütün ürünlerinin tanıtımlarının yasaklanması, ölümle sonuçlanan bazı kazaların yerel savcılıklarca (takımların savsaması sonucu olup olmadığının) soruşturulması, FIA'ca hoş karşılanmamıştır.

ABD 2003 Grand Prix'sinden görünüm

Pit-stop
Tarih
Formula 1 yarışlarının kökeni 1920ler ve 1930lar da yapılan Avrupa Grand Prix motor yarışlarına dayanır. Formula tüm katılımcıların ve arabaların uymak zorunda oldukları kurallar bütünüdür. Formula 1, 2. Dünya Savaşından sonra 1946 yılında üzerinde anlaşılan yeni kuralların adıdır. Savaştan önce Dünya Şampiyonası için pek çok Grand Prix yarış organizasyonu düzenlenmiştir, ancak Dünya Sürücüler Şampiyonası 1947’den önce biçimlendirilememiştir. İlk dünya şampiyonası yarışı 1950 yılında İngiltere’nin Silverstone pistinde yapıldı. Üreticiler için şampiyona 1958 yılında yapılmaya başlamıştır. 1960lar ve 1970ler de Güney Afrikave İngiltere de ulusal şampiyonalar yapılmaktaydı. Şampiyona dışı Formula 1 yarışları pek çok yılda yapılmıştır, fakat artan maliyetler dolayısıyla bunlardan sonuncusu 1983 yılında yapılmıştır.
Yarışların dönüşü (1950–1958)
İlk Formula 1 Dünya Şampiyonası olan 1950 Formula 1 Sezonu]]nu İtalyan Giuseppe Farina Alfa Romeo (Formula 1) ile kazanmıştır. Arjantinli takım arkadaşı Juan Manuel Fangio'yu ucu ucuna geçerek birinci olabilmiştir. bunarağmen, Fangio 1951 Formula 1 sezonu, 1954 Formula 1 sezonu, 1955 Formula 1 sezonu, 1956 Formula 1 sezonu & 1957 Formula 1 sezonunu kazandı, onun bu serisi iki kez dünya şampiyonu Ferrariden Alberto Ascari tarafından kesilmiştir. Britanya’dan Stirling Moss da düzenli olarak rekabet halinde olsa da, asla Dünya Şampiyonluğunu kazanamamıştır, ve hala bu başarıyı elde edememiş en büyük pilot olarak anılır. Fangio Formula 1 yarışlarının ilk on yılını domine eden kişi olarak anılmaktadır. Uzun bir süre boyunca Formula 1’in “büyük ustası” olarak anılmıştır.
Bu dönem yol aracı üreten üreticiler tarafından domine edilmiştir - Alfa Romeo, Ferrari, Mercedes Benz ve Maserati – bu üreticilerin tamamı savaştan öncede yarışıyorlardı. İlk sezonlar Alfa'nın 158’si gibi savaş öncesi arabaları kullanarak geçti. Bunlar önden motorlu, dar tırtıklı lastikleri olan ve 1.5 litre kompresörlü ya da 4.5 litre normal doğal emişli motoru olan arabalardı. 1952 Formula 1 sezonu ve 1953 Formula 1 sezonu dünya şampiyonaları mevcut Formula 1 araba sayısından duyulan endişeler sebebi ile, daha küçük ve daha az güce sahip arabalar için olan Formula Two kurallarına göre koşuldu. 1954 yılında Formula 1’e motorların 2.5 litre ile sınırlandırılması kuralı eklendiğinde Mercedes-Benz geliştirlmiş W196yı ortaya çıkardı. Bu araba desmodromic valfler ve yakıt enjeksiyonu gibi yenilikleri içermesinin yanında akış çizgilerini de içeren şasi tasarımına sahipti. Mercedes, 1955 Le Mans faciasından sonra tüm motor sporlarından çekilene kadar, sürücüler şampiyonluğunu iki yıl boyunca kazandı.

Juan Manuel Fangio'nun 1951 şampiyonluğunu kazandığı araç

Stirling Moss 1961'de Nürburgring'd

Lotus 33 (1964), 2006 yılında bir sürüşte

Emerson Fittipaldi Lotus 72E aracıyla 1973 Avusturya GP'de
'Garagistes' (1959 - 1980)
İlk temel teknolojik gelişme, Cooper’ın motoru ortada olan arabalarıdır. Bu araba şirketin başarılı Formula 3 dizaynından geliştirilerek ortaya çıktı. Avusturalyalı Jack Brabham, 1959 Formula 1 sezonu, 1960 Formula 1 sezonu ve 1966 Formula 1 sezonu Dünya Şampiyonu, kısa sürede bu yeni dizaynın üstünlüğünü kanıtladı. 1961 Formula 1 sezonu itibariyle, tüm yarışmacılar motoru ortada arabalara geçtiler.
İlk İngiliz Dünya Şampiyonu, 1958 Formula 1 sezonunda Ferrari ile liderliğe oturan Mike Hawthorn idi. Bunarağmen, Colin Chapman’ın F1’e şasi dizayncısı olarak girmesi ve daha sonra Team Lotus’u kurması ile, BRG pistelerin gelecek onyılını domine etti. Jim Clark ile Jackie Stewart, John Surtees, Jack Brabham, Graham Hill ve Denny Hulme arasında, İngiliz takımları ve sürücüleri 1962 ile 1973 arasında oniki dünya şampiyonluğu kazandılar.
1962 Formula 1 sezonunda, Lotus geleneksel iskelet dizaynının yerine aliminyum monocoque şasiyi kullanan bir arabayı yarışlara soktu. Bunun motoru ortada olan arabaların geliştirilmesinden bu yana gerçekleşen en büyük teknolojik gelişme olduğu iddia edildi. 1968 Formula 1 sezonunda, Lotus Imperial Tobacco amblemini arabalarının üzerine boyadı, bu sponsorluk kurumunun spora girişidir.
1960larınn sonlarına doğru kanatçıkların ortaya çıkması ile araba dizaynında aerodinamik downforceun önemi giderek artmaya başladı. 1970lerin sonunda Lotus muazzam downforce ve büyük oranda artan viraj dönüş hızı sağlayan ground effect aerodinamiklerini arabasına taşıdı. Bu müthiş aerodinamik güçler arabayı yarış pistine 5”g” ye varan güçle bastırır.
Büyük İş (1981–2000)
1981 yılı ilk Concorde Anlaşmasının imzalandığı yıl olmuştur. Bu anlaşma takımlara iflas etmedikleri sürece yarışma zorunluluğu getirmekle birlikte onlara televizyon yayın hklarından elde edilen gelirden pay vermektedir. FISA-FOCA savaşını bitrerek Bernie Ecclestone’a sporun tüm finansal kontrolünü devretmiştir.
FIA 1983 Formula 1 sezonunda yer etkisi (ground effect) aerodinamiklerine ceza yaptırımı uyguladı. Bundan sonra, bunarağmen, turbocharger motorlar, ki Renault F1 bunun öncülüğünü 1977 Formula 1 sezonunda yapmıştı, 700 bhp üzerinde güç üretmekte ve bu motorlar rekabetçi olabilmek için bir zorunluluk olarak görülmekteydi. İlerleyen yıllarda, özellikle 1986 Formula 1 sezonunda, Formula 1 turbo arabaları yarış esnasında 1,100 bhp (820 kW) güç ürettiler (ve özellikle sıralama turlarında 1,400 bhp / 1,050 kW güç üretildi). Bu arabalar bugüne kadar yapılmış olan en güçlü pist yarış arabalarıydı. Motor gücü çıktısını ve bu sayede hızı düşürmek için, FIA 1984 Formula 1 sezonunda yakıt tanklarının büyüklüklerini sınırlandırdı ve 1988 Formula 1 sezonunda motor güçlendirici sistemlere sınırlama getirdi. 1989 Formula 1 sezonunda turboşarjlı motorları tamamen yasakladı
Alex Wurz 1997 İngiltere Grand Prix'de
Alex Wurz 1997 İngiltere Grand Prix'de
1990'ların başlarında, takımlar aktif süspansiyon, yarı-otomatik vites kutuları ve çekiş kontrol gibi elektronik sürücü yardımlarını kullanmaya başladılar. Bu icatlardan bazıları çağdaş yol arabaları tarafından alınarak kullanılmaya başladı. FIA, yarışların sonuçları üzerinde sürücülerden daha çok teknolojinin etkili olmaya başladığını belirterek bu elektronik yardım sistemlerinden çoğunu 1994 Formula 1 sezonunda yasakladı. buna rağmen, pekçok gözlemci sürücü yardımlarına getirilen bu yasakların sadece sistemlerin isimlerine getirildiği görüşünde. FIA’nın bu uygulamaları yarışmanın dışarısına çıkaracak herhangi bir teknolojik iş imkanı ya da metodu yoktur.
Takımlar ikinci Concorde Anlaşmasını 1992’de ve üçüncüsünü de 1997’de imzaladılar. Bu son anlaşmanın süresi 2007’nin son günü dolacak.
McLaren ve Williams takımları 1980ler ve 1990ları domine etmişlerdir. Bu dönemde Porsche, Honda, ve Mercedes-Benz tarafından motor desteği verilen McLaren, 16 şampiyonluk (yedi üreticiler, dokuz sürücüler) kazanırken, Williams takımı Ford, Honda, ve Renault motorları kullanmış ve yine 16 şampiyonluk (dokuz üreticiler, yedi sürücüler) kazanmıştır. Efsane pilotlar Ayrton Senna ve Alain Prost arasındaki mücadele 1988 Formula 1 sezonunda F1’in ana konusu haline gelmiş, ve Prost’un 1993 Formula 1 sezonundan sonra emekli olmasına değin sürmüştür. Trajik bir şekilde, Senna 1994 San Marino Grand Prixinde duvara çarparak hayatını kaybetmiştir. FIA, Roland Ratzenberger’in de Cumartesi sıralama turlarında hayatını kaybettiği o hafta sonundan sonra, sporun güvenlik standartlarını geliştirmek için çalışmalara başladı. O günden beri Formula 1 direksiyonu başında hiçbir sürücü hayatını kaybetmemiştir.
Senna, Ratzenberger & Gilles Villeneuve’üm ölümlerinden bu yana, FIA güvenliği kural değişikliklerini uygulamak için bir sebep olarak kullanmaktadır. Aksi takdirde Concorde Anlaşması’na göre kural değişikliklerinin tüm takımlar tarafından onaylanması gerekmektedir. Bu güya ‘dar yarış pisti’ çağı daha küçük arka tekerlekli arabalar ile sonuçlandı. Aynı zamanda mekanik tutunmayı düşürmek için oluklu lastikler geliştirildi. Hem ön hem de arkada tüm lastik boyunca uzanan dört oluk bulunmak zorundadır. Amaç viraj süratlerini düşürmek ve lastik ile yarış pisti arasındaki temas yüzeyini küçülterek yarışlı havaya daha yakın koşullar yaratmaktır. Bu sürücünün yeteneklerini ödüllendiren bir uygulamadır.
Christian Albers'in 2005 Kanada Grand Prix'de kullandığı Minardi PS05
Christian Albers'in 2005 Kanada Grand Prix'de kullandığı Minardi PS05
Mekanik tutunmanın eksikliği dahi dizaynırların bu açığı aerodinamik tutunma ile kapatma çalışmalarına sebep oldu – kanatlar yardımı ile tekerleklere daha fazla güç uygulanması gibi.
Daha yenilikçi takımlar bu dramatik değişikliği maksimize etmek için başka yollar buldu. McLaren, Adrian Newey tarafından dizayn edilen arabada, sağ ya da sol tekerleklerin ayrı ayrı fren yapmasını sağlayan bir sistem geliştirdi. Böylece virajları çok daha hızlı dönebiliyorlardı. Bu buluşta sürücü yardımı olarak algılandı ve yasaklandı.
McLaren, Williams, Renault (zamanında Benetton) ve Ferrari’den pilotlar, “Büyük Dörtlü” yü oluştururlar. 1984 Formula 1 sezonundan bugüne kadar tüm dünya şampiyonalarını kazanmışlardır. 1990ların teknolojik gelişmeleri sebebi ile, Formula 1'de yarışmanın maliyeti önemli ölçüde yükseldi. Bu artan finansal yük, dört büyük takımın üstünlüğü ile de birleşince (geniş fonlara sahip büyük araba üreticileri Mercedes-Benz (DaimlerChrysler) gibi), daha fakir bağımsız takımların sadece mücadele güçlerini etkilemedi, aynı zamanda bu iş kolunda kalamamalarına sebep oldu. Finansal sıkıntılar bazı takımları Formula 1’i bırakmaya zorladı. 1990 Formula 1 sezonundan bu yana, 28 takım Formula 1’den ayrılmıştır.

Alex Wurz 1997 İngiltere Grand Prix'de

Christian Albers'in 2005 Kanada Grand Prix'de kullandığı Minardi PS05
Üreticilerin Dönüşü (2000–2006)
1999 ile 2004 yılları arasında Michael Schumacher ve Ferrari benzeri görülmemiş beş ard arda sürücüler şampiyonluğu ve altı ard arda üreticiler şampiyonluğu kazanmıştır. Schumacher pekçok yeni rekor kırmıştır. Bunların arasında Grand Prix galibiyet sayısı (91), bir sezonda galibiyet sayısı (18 yarışın 13 ü) ve en çok şampiyon olan sürücü (7).[1] Schumacher'in şampiyonlukları 25 Eylül 2005’de Renault sürücüsü Fernando Alonso’nun Formula 1’in en genç şampiyonu olması ile sona erdi. 2006’da, Renault ve Alonso şampiyonluğu yeniden kazandı. Yedi kez Dünya Şampiyonu Schumacher, Formula 1’de geçirilen 16 yılın ardından 2006 sonunda emekliye ayrıldı.

En genç şampiyon Alonso
Bu süreç içerisinde şampiyonanın kuralları pistteki rekabeti geliştirmek ve maliyetleri azaltmak amacı ile sık sık FIA tarafından değiştirilmiştir. Şampiyonanın başladığı 1950 yılından itibaren yasal olan Takım emirleri, 2003 yılında takımların açık açık yarış sonuçlarına hile karıştırmalarından sonra yaşanan pek çok olaydan sonra olumsuz bir kamu oyu yarattı ve yasaklandı. Bu yaşanan olaylardan en meşhuru 2002 Avusturya Grand Prix’inde Ferrari tarafından yapılmıştır. Diğer değişiklikler sıralama formatı, puanlama sistemin, teknik düzenlemeler ile motor ve lastiklerin ne kadar süre ile kullanılması gerektiğini düzenleyen kuralları içermektedir. Lastik sağlayacı firmalar Michelin ile Bridgestone arasındaki savaş tur sürelerini azaltmasına rağmen, 2005 Amerika Grand Prix’inde Indianapolis’de Michelin lastiklerini kullanan on takımdan yedisi lastiklerinin güvensiz olduğu gerekçesi ile yarışmadı. 2006’nın sonunda Max Moseley, Formula 1 için “yeşil” bir gelecek çizdi ve bundan sonra enerjinin verimli kullanımı önemli bir faktör haline geldi.

2007'de Büyük çıkış yapan Lewis Hamilton
1983’den beri, Formula 1 yarışları Williams, Mc Laren ve Benetton gibi uzman yarış takımları tarafından domine edilmiştir. Bu takımlar Mercedes-Benz, Handa, Renault ve Ford gibi büyük araba üretricisi firmaların motorlarını kullanmaktadır. 2000 yılında Ford’un çok başarısız olan projesi Jaguar takımı ile, 1985 yılında Alfa Romeo ve Renault’un yarışlara girmesinden bu yana ilk kez yeni üretici firma takımları Formula 1’e girmeye başladı. 2006 itibariyle, üretici firma takımları – Renault, BMW, Toyota, Honda ve Ferrari – şampiyonayı domşne ettiler ve üreticiler şampiyonasındaki ilk altı pozisyondan beşini aldılar. Tek istisna Mercedes-Benz ile ortaklık yapan Mc Laren takımı olmuştur. Grand Prix Manufacturers Association (GPMA) {Grand Prix Üreticiler Birliği} vasıtası ile Formula 1’in ticari karından daha büyük bir pay almışlar ve sporun geleceği ile ilgili daha çok söz sahibi olmuşlardır.
Dünya Şampiyonasının Dışında
Günümüzde, "Formula 1 yarışı" ve "Dünya Şampiyonası yarışı" terimleri uygulamada tamamen aynı anlamı taşımaktadır; 1984’den bu yana, her Formula 1 yarışı Dünya Şampiyonası için puanlanmış, ve her Dünya Şampiyonası yarışı Formula 1 kurallarına göre yapılmıştır. Bu herzaman böyle değildi. Formula 1’in eski zamanlarında dünya şampiyonası dışında pekçok yarış daha düzenlenirdi.
Otomobiller

Schumacher Ferrari ile yarışırken...
Çağdaş F1 otomobilleri tek kişilik olup, sürücü yeri ile tekerlekleri açıktadır. Takımlar otomobilleri kendileri üretseler de, hemen hepsi büyük otomobil markalarının motorlarını, parçalarını kullanırlar. Formula 1' de kullanılan motorlar önceleri V tipi 3 litre, 10 silindirli ve dakikada 19.000 döngüde 900 beygir güç üretirlerken, 2006 yılı için yapılan kural değişiklikleri neticesinde artık V tipi 2,4 litre, 8 silindir ve dakikada 22.000 döngüyle 700 - 750 beygir güç üretmektedir. Her araba aynı motorla iki yarış bitirmek durumundadır. Hız (vites) kutusu 7 yarı otomatik hız konumundan oluşur. Sürücü bir hız konumundan ötekine direksiyondaki düğmelere basarak (debriyaja dokunmadan) geçer.
F1 otomobilleri, öteki bütün tek kişilik yarış otomobillerinden daha hızlıdırlar. ABD'de yapılan Indiana yarışlarında kullanılan otomobillere oranla daha hafif ve teknolojik olarak daha gelişmişlerdir.
F1'in Dünya'da yapıldığı ülkeler
Formula 1 Pistleri
Bahreyn Grand Prix

----------------------
Tur sayısı 57
Pist Uzunluğu 3.363 km (3.363 mil)
Yarış Uzunluğu 191.539 km
(191.539 mil)
En çok yarış kazanan sürücü Fernando Alonso (2)
En çok yarış kazanan takım Renault/Ferrari (2)
Son yarış (2007):
Birinci Felipe Massa
Kazanan takım Ferrari
Süre 1:33.27.515
Pol Pozisyon 1:32.652
Pol Pozisyonu Yapan Sürücü Felipe Massa
Pol Pozisyonu Yapan Takım Ferrari
En Hızlı Tur 1:34.067
En Hızlı Turu Yapan Sürücü Felipe Massa
En Hızlı Turu Yapan Takım Ferrari
---------------------
Bahreyn Grand Prix, 4 Eylül 2004 tarihinden beri Sakhir'de düzenlenen bir Formula Bir yarışıdır.
Bahreyn Grand Prix, Ortadoğu'da düzenlenen ilk Formula Bir yarışıdır ve sponsoru da Gulf Air isimli havacılık şirketidir. Bahreyn'in bu başarısından sonra Mısır, Lübnan ve BAE de bir Formula Bir yarışı düzenlemek için çalışmalara başladı. Bu ülkelerin içinden BAE'nin çalışmaları sonuç verdi ve de FIA, 2009 yılının yarış takvimine Abu Dabi pistinin de alındığını söyledi.
Ayrıca FIA, bu yarışa En İyi Düzenlenen Grand Prix ödülünü verdi.
Bahreyn Grand Prix, genelde Formula Bir'in yarış takvimlerinde 3. sırada yer alır. Fakat Bahreyn Grand Prix'i, 2006 Formula Bir Sezonu'nda Avustralya'nın 2006 İngiliz Milletler Topluluğu Oyunları'nı düzenlemesi ve de Avustralya Grand Prix'inin düzenlendiği pistin oyunlarda kullanılması nedeniyle yarış takviminin ilk sırasına konmuştu.
Malezya Grand Prix
Yıl 2008 Sürücü kimi raikönen Takım ferrari Pist sepang Rapor
2007 Brezilya Felipe Massa Ferrari Sepang Rapor
2006 İtalya Giancarlo Fisichella Renault Sepang Rapor
2005 İspanya Fernando Alonso Renault Sepang Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Sepang Rapor
2003 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes Sepang Rapor
2002 Almanya Ralf Schumacher Williams-BMW Sepang Rapor
2001 Almanya Michael Schumacher Ferrari Sepang Rapor
2000 Almanya Michael Schumacher Ferrari Sepang Rapor
1999 İngiltere Eddie Irvine Ferrari Sepang Rapor
1977 Fransa Patrick Tambay March-BMW Shah Alam Rapor
1965 Albert Poon Lotus 23B Thompson Road Rapor
1963 Albert Poon Lotus 23 Thompson Road Rapor
1962 Yong Nam Kee Jaguar D-type Thompson Road Rapor
Avustralya Grand Prix
Yıl 2008 Sürücü Kimi Raikkonen Takım Scuderia Ferrari Yer Finlandiya/İtalya Rapor
2007 Kimi Räikkönen Ferrari Melbourne Rapor
2006 İspanya Fernando Alonso Renault Melbourne Rapor
2005 İtalya Giancarlo Fisichella Renault Melbourne Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Melbourne Rapor
2003 Birleşik Krallık David Coulthard McLaren-Mercedes Melbourne Rapor
2002 Almanya Michael Schumacher Ferrari Melbourne Rapor
2001 Almanya Michael Schumacher Ferrari Melbourne Rapor
2000 Almanya Michael Schumacher Ferrari Melbourne Rapor
1999 Birleşik Krallık Eddie Irvine Ferrari Melbourne Rapor
1998 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Melbourne Rapor
1997 Birleşik Krallık David Coulthard McLaren-Mercedes Melbourne Rapor
1996 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Melbourne Rapor
1995 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Adelaide Rapor
1994 Birleşik Krallık Nigel Mansell Williams-Renault Adelaide Rapor
1993 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Ford Adelaide Rapor
1992 Avustralya Gerhard Berger McLaren-Honda Adelaide Rapor
1991 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Adelaide Rapor
1990 Brezilya Nelson Piquet Benetton-Ford Adelaide Rapor
1989 Thierry Boutsen Williams-Renault Adelaide Rapor
1988 Fransa Alain Prost McLaren-Honda Adelaide Rapor
1987 Gerhard Berger Ferrari Adelaide Rapor
1986 Fransa Alain Prost McLaren-TAG Adelaide Rapor
1985 Keke Rosberg Williams-Honda Adelaide Rapor
1984 Brezilya Roberto Moreno Ralt-Cosworth Calder Rapor
1983 Brezilya Roberto Moreno Ralt-Cosworth Calder Rapor
1982 Fransa Alain Prost Ralt-Cosworth Calder Rapor
1981 Brezilya Roberto Moreno Ralt-Cosworth Calder Rapor
1980 Avustralya Alan Jones Williams-Cosworth Calder Rapor
1979 Johnnie Walker Lola-Chevrolet Wanneroo Rapor
1978 Graham McRae McRae-Chevrolet Sandown Park Rapor
1977 Avustralya Warwick Brown Lola-Chevrolet Oran Park Raceway Rapor
1976 Avustralya John Goss Matich-Repco Sandown Park Rapor
1975 Avustralya Max Stewart Lola-Chevrolet Surfers Paradise Rapor
1974 Avustralya Max Stewart Lola-Chevrolet Oran Park Raceway Rapor
1973 Graham McRae McRae-Chevrolet Sandown Park Rapor
1972 Graham McRae Leda-Chevrolet Sandown Park Rapor
1971 Avustralya Frank Matich McLaren-Repco Warwick Farm Rapor
1970 Avustralya Frank Matich McLaren-Repco Warwick Farm Rapor
1969 Chris Amon Ferrari Lakeside Rapor
1968 Birleşik Krallık Jim Clark Lotus-Cosworth Sandown Park Rapor
1967 Birleşik Krallık Jackie Stewart BRM Warwick Farm Rapor
1966 Birleşik Krallık Graham Hill BRM Lakeside Rapor
1965 Bruce McLaren Cooper-Climax Longford Rapor
1964 Avustralya Jack Brabham Brabham-Climax Sandown Park Rapor
1963 Avustralya Jack Brabham Brabham-Climax Warwick Farm Rapor
1962 Bruce McLaren Cooper-Climax Caversham Rapor
1961 Avustralya Lex Davidson Cooper-Climax Mallala Rapor
1960 Avustralya Alec Mildren Cooper-Maserati Lowood Rapor
1959 Avustralya Stan Jones Maserati Longford Rapor
1958 Avustralya Lex Davidson Ferrari Bathurst Rapor
1957 Avustralya Lex Davidson
Bill Patterson Ferrari Caversham Rapor
1956 Birleşik Krallık Stirling Moss Maserati Albert Park Rapor
1955 Avustralya Jack Brabham Cooper-Bristol Port Wakefield Rapor
1954 Avustralya Lex Davidson HWM-Jaguar Southport Rapor
1953 Avustralya Doug Whiteford Talbot-Lago Albert Park Rapor
1952 Avustralya Doug Whiteford Talbot-Lago Bathurst Rapor
1951 Avustralya Warwick Pratley George Reed Special Narrogin Rapor
1950 Avustralya Doug Whiteford Ford Nuriootpa Rapor
1949 Avustralya John Crouch Delahaye Leyburn Rapor
1948 Frank Pratt BMW Point Cook Rapor
1947 Bill Murray MG Bathurst Rapor
1939 Alan Tomlinson MG Lobethal Rapor
1938 Birleşik Krallık Peter Whitehead ERA Bathurst Rapor
1937 Les Murphy MG Victor Harbor Rapor
1935 Les Murphy MG Phillip Island Rapor
1934 Bob Lea-Wright Singer Phillip Island Rapor
1933 Bill Thompson Riley Phillip Island Rapor
1932 Bill Thompson Bugatti Phillip Island Rapor
1931 Carl Junker Bugatti Phillip Island Rapor
1930 Bill Thompson Bugatti Phillip Island Rapor
1929 Arthur Terdich Bugatti Phillip Island Rapor
1928 Arthus Waite Austin Phillip Island Rapor
San Marino Grand Prix
Pistin adı İmola'dır. 1994 yılında Dünya'nın en başarılı pilotu sayılan Ayrton Senna'nın talihsiz ölümünün olduğu F1 pistidir. 26 yıldır Formula 1 organizasyonunda yer almaktadır.
Tamburello Dönemeci
San Marino-İmola pistinde yer alan ve efsane F1 pilotu Ayrton Senna'nın 305 km/h süratle kontrolden çıkıp savrulduğu, pilotun ölümüyle sonuçlanan kazaya sahne olmuş bölgedir. Ayrıca 1988'de Gerhard Berger'in Ferrari'si de aynı virajda kaza yapıp yanmıştır. Senna'nın kazasından sonra 2'ye bölünüp şikana dönüştürülmüştür.
Avrupa Grand Prix
İspanya Grand Prix
Yıl Sürücü Kimi Raikkonen Takım Scuderia Ferrari Pist Rapor
2007 Brezilya Felipe Massa Ferrari Catalunya Rapor
2006 İspanya Fernando Alonso Renault Catalunya Rapor
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes Catalunya Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Catalunya Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Catalunya Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Catalunya Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Catalunya Rapor
2000 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Catalunya Rapor
2000 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Catalunya Rapor
2000 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Catalunya Rapor
1997 Kanada Jacques Villeneuve Williams-Renault Catalunya Rapor
1996 Almanya Michael Schumacher Ferrari Catalunya Rapor
1995 Almanya Michael Schumacher Benetton-Renault Catalunya Rapor
1994 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Catalunya Rapor
1993 Fransa Alain Prost Williams-Renault Catalunya Rapor
1992 Birleşik Krallık Nigel Mansell Williams-Renault Catalunya Rapor
1991 Birleşik Krallık Nigel Mansell Williams-Renault Catalunya Rapor
1990 Fransa Alain Prost Ferrari Jerez Rapor
1989 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Jerez Rapor
1988 Fransa Alain Prost McLaren-Honda Jerez Rapor
1987 Birleşik Krallık Nigel Mansell Williams-Honda Jerez Rapor
1986 Brezilya Ayrton Senna Lotus-Renault Jerez Rapor
1982
-85 Düzenlenmedi
1981 Kanada Gilles Villeneuve Ferrari Jarama Rapor
1980 Avustralya Alan Jones Williams-Cosworth Jarama Rapor
1979 Fransa Patrick Depailler Ligier-Cosworth Jarama Rapor
1978 Mario Andretti Lotus-Cosworth Jarama Rapor
1977 Mario Andretti Lotus-Cosworth Jarama Rapor
1976 Birleşik Krallık James Hunt McLaren-Cosworth Jarama Rapor
1975 Almanya Jochen Mass McLaren-Cosworth Montjuïc circuit Rapor
1974 Niki Lauda Ferrari Jarama Rapor
1973 Brezilya Émerson Fittipaldi Lotus-Cosworth Montjuïc circuit Rapor
1972 Brezilya Émerson Fittipaldi Lotus-Cosworth Jarama Rapor
1971 Birleşik Krallık Jackie Stewart Tyrrell-Cosworth Montjuïc circuit Rapor
1970 Birleşik Krallık Jackie Stewart March-Cosworth Jarama Rapor
1969 Birleşik Krallık Jackie Stewart Matra-Cosworth Montjuïc circuit Rapor
1968 Birleşik Krallık Graham Hill Lotus-Cosworth Jarama Rapor
1967 Birleşik Krallık Jim Clark Lotus-Cosworth Jarama Rapor
1955
-66 Düzenlenmedi
1954 Birleşik Krallık Mike Hawthorn Ferrari Pedralbes Rapor
1952
-53 Düzenlenmedi
1951 Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Pedralbes Rapor
1936
-50 Düzenlenmedi
1935 Germany Rudolf Caracciola Mercedes Lasarte Rapor
1934 Italy Luigi Fagioli Mercedes Lasarte Rapor
1933 Louis Chiron Alfa Romeo Lasarte Rapor
1931
-32 Düzenlenmedi
1930 Italy Achille Varzi Maserati Lasarte Rapor
1929 Louis Chiron Bugatti Lasarte Rapor
1928 Louis Chiron Bugatti Lasarte Rapor
1927 Fransa Robert Benoist Delage Lasarte Rapor
1926 Italy Bartolomeo Costantini Bugatti Lasarte Rapor
1925 Fransa Albert Divo Delage Lasarte Rapor
1924 Fransa Henri Segrave Sunbeam Lasarte Rapor
1923 İtalya Dario Resta Talbot Sitges-Terramar Rapor
1914
-22 Düzenlenmedi
1913 Carlos de Salamanca Rolls-Royce Guadarrama Rapor
Monaco Grand Prix
İngiltere Grand Prix

Tur sayısı 60
Pist Uzunluğu 5.141 km (5.141 mil)
Yarış Uzunluğu 308.46 km
(308.46 mil)
En çok yarış kazanan sürücü Jim Clark / Alain Prost (5)
En çok yarış kazanan takım Ferrari / McLaren (13)
Son yarış (2007):
Birinci Kimi Räikkönen
Kazanan takım Ferrari
Süre 1:21:43.074
Pol Pozisyon 1:19.997
Pol Pozisyonu Yapan Sürücü Lewis Hamilton
Pol Pozisyonu Yapan Takım McLaren
En Hızlı Tur 1:20.638
En Hızlı Turu Yapan Sürücü Kimi Räikkönen
En Hızlı Turu Yapan Takım Ferrari
İngiltere Grand Prix, FIA'nın yarış takviminde bulunan bir Formula 1 müsabakasıdır. Silverstone Pisti'nde organize edilmektedir. İtalya Grand Prix ile birlikte en eski yarıştır. Yarışı tarihte en çok kazananlar 5'er defa ile Jim Clark ve Alain Prost'tur. Bunun yanında, iki kere ile David Coulthard ve 3 kere ile Nigel Mansell'de onların ardından gelir. 2006 yarışını da Kimi Räikkönen birincilikle bitirmiştir.
Kanada Grand Prix
Yıl Sürücür Takım Pist Rapor
2007 Birleşik Krallık Lewis Hamilton McLaren-Mercedes Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2006 İspanya Fernando Alonso Renault Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2003 Almanya Michael Schumacher Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2002 Almanya Michael Schumacher Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2001 Almanya Ralf Schumacher Williams-BMW Circuit Gilles Villeneuve Rapor
2000 Almanya Michael Schumacher Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1998 Almanya Michael Schumacher Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1997 Almanya Michael Schumacher Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1996 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1995 Fransa Jean Alesi Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1994 Almanya Michael Schumacher Benetton-Ford Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1993 Fransa Alain Prost Williams-Renault Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1992 Gerhard Berger McLaren-Honda Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1991 Brezilya Nelson Piquet Benetton-Ford Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1990 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1989 Thierry Boutsen Williams-Renault Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1988 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1986 Birleşik Krallık Nigel Mansell Williams-Honda Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1985 İtalya Michele Alboreto Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1984 Brezilya Nelson Piquet Brabham-BMW Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1983 Fransa René Arnoux Ferrari Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1982 Brezilya Nelson Piquet Brabham-BMW Circuit Gilles Villeneuve Rapor
1981 Fransa Jacques Laffite Ligier-Matra Circuit Île Notre-Dame Rapor
1980 Avustralya Alan Jones Williams-Ford Circuit Île Notre-Dame Rapor
1979 Avustralya Alan Jones Williams-Ford Circuit Île Notre-Dame Rapor
1978 Kanada Gilles Villeneuve Ferrari Circuit Île Notre-Dame Rapor
1977 Jody Scheckter Wolf-Ford Mosport Park Rapor
1976 Birleşik Krallık James Hunt McLaren-Ford Mosport Park Rapor
1974 Brezilya Emerson Fittipaldi McLaren-Ford Mosport Park Rapor
1973 Peter Revson McLaren-Ford Mosport Park Rapor
1972 Birleşik Krallık Jackie Stewart Tyrrell-Ford Mosport Park Rapor
1971 Birleşik Krallık Jackie Stewart Tyrrell-Ford Mosport Park Rapor
1970 Jacky Ickx Ferrari Mont-Tremblant Rapor
1969 Jacky Ickx Brabham-Ford Mosport Park Rapor
1968 Denny Hulme McLaren-Ford Mont-Tremblant Rapor
1967 Avustralya Jack Brabham Brabham-Repco Mosport Park Rapor
Birleşik Devletler Grand Prix
Yıl Sürücü Takım Pist Rapor
2007 Birleşik Krallık Lewis Hamilton McLaren-Mercedes Indianapolis Rapor
2006 Almanya Michael Schumacher Ferrari Indianapolis Rapor
2005 Almanya Michael Schumacher Ferrari Indianapolis Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Indianapolis Rapor
2003 Almanya Michael Schumacher Ferrari Indianapolis Rapor
2002 Brezilya Rubens Barrichello Ferrari Indianapolis Rapor
2001 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Indianapolis Rapor
2000 Almanya Michael Schumacher Ferrari Indianapolis Rapor
1992
-99 Düzenlenmedi
1991 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Phoenix Rapor
1990 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Phoenix Rapor
1989 Fransa Alain Prost McLaren-Honda Phoenix Rapor
1985
-88 Düzenlenmedi
1984 Keke Rosberg Williams-Honda Dallas Rapor
1981
-83 Düzenlenmedi
1980 Avustralya Alan Jones Williams-Ford Watkins Glen Rapor
1979 Kanada Gilles Villeneuve Ferrari Watkins Glen Rapor
1978 Carlos Reutemann Ferrari Watkins Glen Rapor
1977 Birleşik Krallık James Hunt McLaren-Ford Watkins Glen Rapor
1976 Birleşik Krallık James Hunt McLaren-Ford Watkins Glen Rapor
1975 Niki Lauda Ferrari Watkins Glen Rapor
1974 Carlos Reutemann Brabham-Ford Watkins Glen Rapor
1973 Ronnie Peterson Lotus-Ford Watkins Glen Rapor
1972 Birleşik Krallık Jackie Stewart Tyrrell-Ford Watkins Glen Rapor
1971 Fransa François Cevert Tyrrell-Ford Watkins Glen Rapor
1970 Brezilya Emerson Fittipaldi Lotus-Ford Watkins Glen Rapor
1969 Jochen Rindt Lotus-Ford Watkins Glen Rapor
1968 Birleşik Krallık Jackie Stewart Matra-Ford Watkins Glen Rapor
1967 Birleşik Krallık Jim Clark Lotus-Ford Watkins Glen Rapor
1966 Birleşik Krallık Jim Clark Lotus-BRM Watkins Glen Rapor
1965 Birleşik Krallık Graham Hill BRM Watkins Glen Rapor
1964 Birleşik Krallık Graham Hill BRM Watkins Glen Rapor
1963 Birleşik Krallık Graham Hill BRM Watkins Glen Rapor
1962 Birleşik Krallık Jim Clark Lotus-Climax Watkins Glen Rapor
1961 Birleşik Krallık Innes Ireland Lotus-Climax Watkins Glen Rapor
1960 Birleşik Krallık Stirling Moss Lotus-Climax Riverside Rapor
1959 Bruce McLaren Cooper-Climax Sebring Rapor
1958 Chuck Daigh Scarab-Chevrolet Riverside Rapor
1917
-57 Düzenlenmedi
1916 Howdy Wilcox and
Johnny Aitken Peugeot Santa Monica Rapor
1915 İtalya Dario Resta Peugeot San Francisco Rapor
1914 Eddie Pullen Mercer Santa Monica Rapor
1913 Düzenlenmedi
1912 Caleb Bragg Fiat Milwaukee Rapor
1911 David L. Bruce-Brown Fiat Savannah Rapor
1910 David L. Bruce-Brown Benz Savannah Rapor
1909 Düzenlenmedi
1908 Fransa Louis Wagner Fiat Savannah Rapor
Fransa Grand Prix (Grand Prix de France) Uluslararası Otomobil Federasyonu'nun düzenlemiş olduğu Formula Bir yarışlarının etaplarından biridir. İlk olarak 26 Haziran 1906'da yarışılmıştır.
Almanya Grand Prix
Macaristan Grand Prix
Yıl Sürücü Takım Pist Rapor
2007 Birleşik Krallık Lewis Hamilton Vodafone McLaren Mercedes Hungaroring Rapor
2006 Birleşik Krallık Jenson Button Honda Hungaroring Rapor
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes Hungaroring Rapor
2004 Almanya Michael Schumacher Ferrari Hungaroring Rapor
2003 İspanya Fernando Alonso Renault Hungaroring Rapor
2002 Brezilya Rubens Barrichello Ferrari Hungaroring Rapor
2001 Almanya Michael Schumacher Ferrari Hungaroring Rapor
2000 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Hungaroring Rapor
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Hungaroring Rapor
1998 Almanya Michael Schumacher Ferrari Hungaroring Rapor
1997 Kanada Jacques Villeneuve Williams-Renault Hungaroring Rapor
1996 Kanada Jacques Villeneuve Williams-Renault Hungaroring Rapor
1995 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Hungaroring Rapor
1994 Almanya Michael Schumacher Benetton-Ford Hungaroring Rapor
1993 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Hungaroring Rapor
1992 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Hungaroring Rapor
1991 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Hungaroring Rapor
1990 Thierry Boutsen Williams-Renault Hungaroring Rapor
1989 Birleşik Krallık Nigel Mansell Ferrari Hungaroring Rapor
1988 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Hungaroring Rapor
1987 Brezilya Nelson Piquet Williams-Honda Hungaroring Rapor
1986 Brezilya Nelson Piquet Williams-Honda Hungaroring Rapor
1936 İtalya Tazio Nuvolari Alfa Romeo Népliget Rapor
Türkiye Grand Prix

Tur sayısı 57
Pist Uzunluğu 3.32 km (3.32 mil)
Yarış Uzunluğu 192.45 km
(192.45 mil)
En çok yarış kazanan sürücü Felipe Massa (2)
En çok yarış kazanan takım Ferrari (2
Son yarış (2006):
Birinci Felipe Massa
Kazanan takım Ferrari
Süre 1:28:51.082
Pol Pozisyon 1:26.907
Pol Pozisyonu Yapan Sürücü Felipe Massa
Pol Pozisyonu Yapan Takım Ferrari
En Hızlı Tur 1:28.005
En Hızlı Turu Yapan Sürücü Michael Schumacher
En Hızlı Turu Yapan Takım Ferrari
Türkiye Grand Prix 21 Ağustos 2005 tarihinden beri İstanbul'da düzenlenen bir Formula Bir yarışıdır. Yarışlar Alman mühendis Hermann Tilke'nın tasarladığı İstanbul Park'da düzenlenmektedir.
2006 Türkiye Grand Prix'nde birinci gelen Felipe Massa'ya ödülü KKTC cumhurbaşkanı Mehmet Ali Talat'ın vermesi Güney Kıbrıs Rum Kesimi tarafından kınandı.
Yıl 2007 Sürücü felipe massa Takım Pist istanbul park Rapor
2007 Brezilya Felipe Massa İtalya Scuderia Ferrari Istanbul Rapor
2006 Brezilya Felipe Massa İtalya Scuderia Ferrari İstanbul Rapor
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes İstanbul Rapor
İtalya Grand Prix
Çin Grand Prix
Yıl Sürücü Takım Pist Rapor
2006 Almanya Michael Schumacher Ferrari Şangay Rapor
2005 İspanya Fernando Alonso Renault Şangay Rapor
2004 Brezilya Rubens Barrichello Ferrari Şangay Rapor
Japonya Grand Prix
Brezilya Grand Prix
Yıl Sürücü Takım Pist Rapor
2006 Brezilya Felipe Massa Ferrari Interlagos Rapor
2005 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes Interlagos Rapor
2004 Juan Pablo Montoya Williams-BMW Interlagos Rapor
2003 İtalya Giancarlo Fisichella Jordan-Ford Interlagos Rapor
2002 Almanya Michael Schumacher Ferrari Interlagos Rapor
2001 Birleşik Krallık David Coulthard McLaren-Mercedes Interlagos Rapor
2000 Almanya Michael Schumacher Ferrari Interlagos Rapor
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Interlagos Rapor
1998 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes Interlagos Rapor
1997 Kanada Jacques Villeneuve Williams-Renault Interlagos Rapor
1996 Birleşik Krallık Damon Hill Williams-Renault Interlagos Rapor
1995 Almanya Michael Schumacher Benetton-Renault Interlagos Rapor
1994 Almanya Michael Schumacher Benetton-Ford Interlagos Rapor
1993 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Ford Interlagos Rapor
1992 Birleşik Krallık Nigel Mansell Williams-Renault Interlagos Rapor
1991 Brezilya Ayrton Senna McLaren-Honda Interlagos Rapor
1990 Fransa Alain Prost Ferrari Interlagos Rapor
1989 Birleşik Krallık Nigel Mansell Ferrari Jacarepagua Rapor
1988 Fransa Alain Prost McLaren-Honda Jacarepagua Rapor
1987 Fransa Alain Prost McLaren-TAG Jacarepagua Rapor
1986 Brezilya Nelson Piquet Williams-Honda Jacarepagua Rapor
1985 Fransa Alain Prost McLaren-TAG Jacarepagua Rapor
1984 Fransa Alain Prost McLaren-TAG Jacarepagua Rapor
1983 Brezilya Nelson Piquet Brabham-BMW Jacarepagua Rapor
1982 Fransa Alain Prost Renault Jacarepagua Rapor
1981 Carlos Reutemann Williams-Ford Jacarepagua Rapor
1980 Fransa René Arnoux Renault Interlagos Rapor
1979 Fransa Jacques Laffite Ligier-Ford Interlagos Rapor
1978 Carlos Reutemann Ferrari Jacarepagua Rapor
1977 Carlos Reutemann Ferrari Interlagos Rapor
1976 Niki Lauda Ferrari Interlagos Rapor
1975 Brezilya Carlos Pace Brabham-Ford Interlagos Rapor
1974 Brezilya Emerson Fittipaldi McLaren-Ford Interlagos Rapor
1973 Brezilya Emerson Fittipaldi Lotus-Ford Interlagos Rapor
1972 Carlos Reutemann Brabham-Ford Interlagos Rap
Formula 1 Takımları
1. Scuderia Ferrari
2. Mclaren Mercedes
3. BMW Sauber
4. Renault
5. Red Bull Racing
6. Toyota
7. Williams F1
8. Honda Racing F1
9. Super Aguri F1
10. Scuderia Toro Rosso
11. Spyker F1.