- Katılım
- 7 Kas 2006
- Mesajlar
- 26,181
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 36

NASA, dünyanın önde gelen uzay-havacılık şirketlerinden ticari havacılığın en büyük sorunlarının ortadan kaldırılması için başvurdu. Amaç, atmosferi daha az kirleten, daha sessiz uçan ve daha az yakıt harcayan uçaklar üretmekti. Dev firmalar kollarını sıvadı ve ortaya üç süper uçağın prototipleri çıktı. Popular Science, geleceğin süper jetlerini anlattı:
BOX WING JET, LOCKHEED MARTIN

Hizmete girmesi beklenen tarih: 2025 Bir Boeing 747, bir deniz mili mesafede beş galon (22.7 litre) yakıt tüketiyor. Yakıt fiyatları yükseldikçe, yolcu taşımanın maliyeti ve bilet fiyatları da yükseliyor. Lockheed Martin’in tasarladığı Box Wing, yolcu uçaklarının geleneksel tasarımlarından çıkmadan daha az yakıt tüketmeyi amaçlıyor. F-22 ve F-35 savaş uçaklarında kullanılan hafif malzemelerin kullanılacağı Box Wing, kıvrımlı kanatlarıyla L/D (kaldırma – sürüklenme) oranını yüzde 16 artırmayı amaçlıyor.
BOX WING

Uçak, geleneksel turbofan motorlarına da sahip. Bu motorlar, havayı motorun önündeki havayı fanların arasınan çekerek ve motorun merkezindeki yakıt karışımını yakarak itiş gücü sağlıyor. Fanlarının genişliği geleneksel motorlardan yüzde 40 fazla olan Box Wing motorları, etkinliği yüzde 22 artırıyor. Box Wing, geleneksel uçaklara kıyasla yarı yarıya daha az yakıt tüketme özelliğine de sahip olacak. Kanat tasarımı, uçağın motoları düşük güçte çalışırken yerleşim alanlarında daha dik inişler yapabilmesini sağlayacak. Uçağın çıkardığı gürültü ise geleneksel uçaklara kıyasla 35 desibel azalacak.
SUPERSONIC GREEN MACHINE, LOCKHEED MARTIN

Hizmete girmesi beklenen tarih: 2030 Sesten hızlı yolcu uçaklarının seferleri, son derece gürültülü, atmosferi kirleten ve etkinliği düşük Concorde’ların 26 Kasım 2003’te yaptığı son uçuşla sona erdi. ABD’yi bir ucundan diğerine üç saatte uçmanın planlarını yapan mühendisler ise 2010’da Mach 1.6 Supersonic Green Machine adlı tasarımı sundu. Değişken çevrimle çalışan motoları, yeşil uçağın kalkış ve iniş esnasında motorlarını geleneksel turbofanlara çevirmesini sağlıyor. Motorlardaki yakma hücreleri, nitrojen oksit kirliliğini yüzde 75 azaltıyor.

Uçağın tersine kıvrımlı kanadı ie Concorde seferlerinin iptal olmasına neden olan sonik patlamaları ortadan kaldırıyor. Green Machine'in tasarımı, sesten hızlı Mach 1 süratinde uçan bir uçağın havayla çarpışmasıyla oluşan hava basıncının etkisini azaltıyor. Bu basınç, Concorde’larda bir araya gelerek çok güçlü sonik patlamalara neden oluyordu. Güçlü ve sürekli gürlemelerin yerine, yeşil renkli havacılık mucizesi sadece donuk bir gürültü çıkaracak.
SUGAR VOLT, BOEING

Hizmete girmesi beklenen tarih: 2035 Jet yakıtınndan tasarruf etmenin en iyi yolu benzinle çalışan motorları kapatmak. Uçuş ve otomobil sürüşü esnasında böyle bir şey yapabilmek, aracın tıpkı SUGAR Volt’ta olduğu gibi batarya yuvaları ve elektrik motorlarına sahip olmasıyla mümkün olabilir. Boeing 737 büyüklüğündeki uçak, hem jet yakıtı hem de elektrik tüketerek tek seferde 3 bin 500 deniz mili (6 bin 482 km) menzile sahip olacak. Uçak, havadayken benzinli motorunu kapatıp, elektrikli motorlarını kullanabilecek.

Projenin şefi Marty Bradley, “kanatları daha ince ve kanat genişliğini daha uzun yaparak, kalkışlarda sürüklenme kuvvetini azaltacaklarını” söyledi. Oldukça uzun olan kanatlar, katlanabilecek, böylece uçağın park edilmesinde ve yüklenmesinde zorluk yaşanmayacak. Çevre dostu uçağın, karbon dioksit ve nitrojen oksit salımı, sırasıyla yüzde 60 ve yüzde 80 daha az olacak. Hibrit uçak, bu özelliği sayesinde normalden bin 200 metre daha kısa pistlerde havalanabilecek (Genelde, uçaklar inişte kalkışta kullandıklarından daha uzun pistlere ihtiyaç duyuyor). Boeing 737, kalkış için en az bin 500 metrelik pistlere ihtiyaç duyuyor. Ancak “Sesten Hızlı Yeşil Makine”, küçük havaalanlarında da kullanılabilecek.
KAYNAK